שאלה:
שלום כבוד הרב.
1. בסימן שיח משנה ברורה ס"ק ח שמסביר שהבהמה לא מוקצה כיוון שלא דחיתי אותה בידיים שזאת שיטת רבי שמעון שאותה פוסקים להלכה. לפי זה כמעט כל דבר שמוגדר מוקצה היום חוץ מנר שבת (ותמרים שמתיבשים בשמש כמובא במסכת ביצה) זה לא מוקצה! כי לא דחיתי את זה בידיים.
2. אם אפשר הסבר לסברת המג"א המובא במשנה ברורה ס"ק טז באותו סימן
תשובה:
שלום וברכה
1. הדין הזה של רבי שמעון הוא לא כלל כללי במוקצה, אלא בדין מיגו דאיתקצאי, כלומר דבר שלא היה ראוי לשימוש בין השמשות ועכשיו הוא כבר ראוי, באופן שאם היה בין השמשות כפי שהוא עכשיו, לא היה מוקצה! בזה צריך דוקא דחיא בידים. אבל דבר שהוא מוקצה גם עכשיו, כמו אבן חול וכדומה, ברור שהוא מוקצה…
2. כיון שעיקר הפרי כבר היה מוכן בערב שבת, מה שגדל עוד טיפה בשבת זה בטל בעיקר ואינו מוקצה.
שלום לרב
מתי כבר דוחים משהו בידיים שלא להשתמש בו בשבת חוץ מנר שבת. לפי זה כמעט כל דבר שהיה מוקצה בבין השמשות אם יחזור להיות ראוי אז יהיה מותר..
אם יש שולחן שעליו מוקצה בבין השמשות ואז במהלך השבת גוי הוריד אותו אז השולחן יהיה מותר לטלטול?
כל בסיס לדבר האסור נחשב דחיא בידים.
השאר תגובה