לתרומות לחץ כאן

דרושים: הוכחות שיש עולם הבא

שאלה:

הרב שלום, עובד איתי יהודי שלא מאמין בכלל בבורא עולם או שיש ישות עליונה כלשהי, והוא חוזר הרבה על השאלה הבאה:
אומרים שלאחר המוות הנשמה שלנו מגיעה לבית דין של מעלה ואז אנחנו נמדדים על פי המעשים שלנו והולכים לגן עדן או גיהנום, או במקרה אחר הנשמה שלנו או חלק ממנה חוזרת לתקן בעולם הזה. למה מלכתחילה הקב"ה ברא את העולם ולא שם אותנו ישר בגן עדן ובעולם שכולו טוב?
כשעניתי שיש דברים גדולים ממני ושאנחנו לא יודעים הכל ומה הסיבות של הקב"ה לכל דבר הוא אמר שהוא בכלל מאמין שכשמתים לא מגיעים לשום מקום, פשוט יש חור שחור שלא קורה בו כלום.
אני רוצה לדעת לתת לו תשובות לדברים הבאים:
א. לטענתו אי אפשר להאמין בקב"ה כי בדור של היום הוא לא נגלה אלינו בשר ודם, הסברתי לו שכיום הגילוי של הקב"ה זה באמצעות ניסים שקורים לנו אבל הוא אומר שזה לא מוכיח שזה הקב"ה. (ברור לי שזה עניין גם של אמונה ולא של הוכחות אבל איך הדרך הנכונה להגיב לו?)
ב. האם יש לנו "הוכחה" שיש עולם הבא, שזה לא מסך שחור?

חשוב לי לתת לו תשובות כי לפני כמה שנים אני יצאתי בשאלה מהדת כששאלתי שאלות וקיבלתי תשובות של "ככה זה". ב"ה היום זכיתי לחזור בתשובה אבל אני יודעת שהוא באמת שואל שאלות ולא מקבל תשובות ואולי זה יכול לעזור לו להבין ולהאמין בקב"ה ולכן אני מחפשת תשובות שיהיו נכונות לתת לו.
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

השיח שלכם לגמרי לא נכון, יש כאן תערובת נושאים שאינם קשורים כלל. אכתוב לפי הסדר שבו בחרת, למרות שניתן לסדר את הדברים באופן שונה.

לגבי למה מלכתחילה בורא עולם לא שם אותנו בגן עדן, יש אכן תשובות רבות, הידועה שבהן היא דברי הרמח"ל בספריו, שכיון שבורא עולם רצה לתת לנו הטבה מושלמת, הוא רצה שנזכה בטוב הזה בדין ולא בחסד, כלומר נעשה מעשים שעל ידם יגיע לנו אותו שכר, משום שלחם של חסד הוא לחם של בושה, ואין בו תענוג מושלם.

לגבי השאלה מה ההוכחה לכך שיש השראת הנפש, זו שאלה שגויה לפי דעתי כי היא מתחילה את כל הנושא מהסוף משתי סיבות יסודיות, אני כותב בקצרה ומקווה שיהיה מובן. א. כדי לבסס את האמונה יש להתחיל בסדר הדברים מתחילה, ראשית להוכיח שיש בורא לעולם. שנית להוכיח שהתורה היא אמת ומשמים, ואז מבינים שכל מה שכתוב בה הוא אמת, ובין השאר גם הנושא של שכר ועונש. מי שלא עבר את שני השלבים הראשונים, כלומר הוא לא בטוח שיש אלוקים והוא לא בטוח שהתורה אמת, אכן קשה לי להוכיח לו שאותו פרט מסויים של שכר ועונש הכתוב בתורה, הוא אמת… זה פשוט סדר לוגי לא נכון… ב. הנושא המרכזי בהבנת הנושא של הנשמה, אינו בלקפוץ ישר לנושא של עולם הבא, אלא קןדם כל בהכרת הענין בעולם הזה! כלומר, האם בכלל ניתן להוכיח שיש בי נשמה? ניתן להוכיח שיש בי משהו רוחני אלוקי? אם ניתן להוכיח זאת, הרי שברור שאין סיבה שהמוות יחסל את הנשמה, כי מות הגוף אינו מות הנשמה, כמו כן ברור שאם יש בי משהו רוחני אלוקי אזי הוא בא מאיזה מקום, והוא לא תוצר של המפץ הגדול או כל תיאוריה חומרית כפרנית אחרת, כיון שהיא משהו רוחני. והנושא הזה הוא הכי מרכזי בהבנה של מה התפקיד שלי בעולם, שכן אם יש בי נשמה, היא ודאי לא באה לעולם כדי לאכול גלידות. ואת זה ניתן להוכיח באופן מדעי לגמרי, לא בכמה שורות קצרות, אבל מי ששואל היטב מנין יש לנו תודעה, יכולת שכלית חוויתית ועוד ועוד, יכול להבין שיש בנו כח רוחני בלי ספק, שאין לו כל הסבר פיזיולוגי מלבד נשמה.

לגבי טענתו שאם לא רואים את אלוקים הוא לא קיים, זה מזכיר את הבדיחה הידועה ברוסיה הקומוניסטית, כאשר מורה אחד אמר לכל הכיתה "אם לא רואים את אלוקים סימן שהוא לא קיים" קם אחד הילדים ואמר: "אם לא רואים את השכל של המורה סימן שהוא לא קיים"… זו הבדיחה, אבל התשובה, שרואים את אלוקים מאוד! אין שום הסבר הגיוני מינימלי סביר לקיומה של עין אנושית, מערכת עיכול, רבייה, מעגל גרמי השמים וכו' וכו', בלי כח תבוני שיצר את כל זה, זה חד משמעי! אין לי יכולת כאן בכמה שורות להראות כמה כל התיאוריות הכפרניות בענין זה הם הבלים, השערות חסרות בסיס מדעי מינימלי, את זה צריך ללמוד לעומק, אבל זה כך, ולכן את אלוקים רואים בחוש בלי כל ספק.

כמו כן, אם ניתן להוכיח את אמיתות התורה וניתן להוכיח זאת, די בניסים המסופרים שם כדי להבין שיש אלוקים, בורא עולם לא חייב להוכיח את המציאות שלו כל יום מחדש, הוא מצפה מאיתנו שנבין גם בכמה פעמים שעשה זאת בגלוי…

ההוכחה הפשוטה לקיומו של עולם הבא לדעתי, וזה מאוד חשוב, היא ראשית כל הבנת המציאות בעולם הזה, כלומר אם נוכיח שיש אלוקים ושיש תורה, בהכרח המטרה לכל זה אינה כאן, כי כאן זה לא מוביל לשום מקום, אלא כדברי חז"ל שיש עולם הבא. כל עוד לא נבין את העולם הזה לא נבין גם את העולם הבא.

לכן אני מציע לו לבוא ללמוד מסודר בסמינריון של תנועת ערכים את כל השאלות לפי סדר, וכך אם ילמד את הדברים יהיה זכאי בדין לטעון טענות, כל עוד לא למד אין מה לדון מהסוף.

חובת כל אדם לברר לעצמו נושא יסודי זה, כיון שהויכוח כאן הוא על עצם מהות החיים, וזה הדבר הכי חשוב לנו.

ברכה והצלחה ויום נעים.

הערת אגב, ביהדות אין לעולם "ככה זה", ו"אנחנו לא יכולים להבין", זה לא נכון, לכל שאלה יש תשובה, רק לא לכל אדם יש תשובה… אז צריך לחפש את מי שיש לו את התשובה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל