לתרומות לחץ כאן

ספקות בכספי צדקה

שאלה:

שלו' לכבוד הרב,
ישנה בביתנו קופה צדקה של מוסד תורני וחסד (קופה א') שבה בני הבית שמים לעיתים צדקה וגם אני מצרף לשם מדי פעם כספי מעשר, ולאחר זמן לוקחם משם ומשלם בבנק הדואר עבור גוף זה את הצדקה שנצברה שם.

כמו כן, ישנה בבית קופה של צדקה גרידא שלא שיי'כת למוסד תורני או חסד כלשהוא (קופה ב'), שהכספים שמושמים שם וכספי מעשר שמדי פעם אני מצרף לשם בד"כ מועברים רוב ככל הפעמים לגוף צדקה וחסד ידוע מסויי'ם.

משכך כשמגיעים בדואר קבלות מגופי הצדקה הנ"ל שהצדקה הגיעה אליהם, מגיעים יחד עמהם גם טפסי העברה בנקאית של כספי צדקה להבא, ואכן בלי נדר בד"כ אני משתמש בהם.

לפני מספר ימים קבלתי בדואר קבלה על תשלום צדקה ממוסד תורה וחסד מסויי'ם שנתקבלו ממני כספי צדקה עבורו והתפלאתי מאוד כי לא היה לי זכור שנגשתי לבנק הדואר לשלם צדקה עבורו. ניסית לחשוב ולשחזר מה קרה פה
ומה שהיה פה זה שככל הנראה כשרציתי לשלם את כספי הצדקה של אחת הקופות א' או ב', ואציי'ן שלי נראה מכמה טעמים שרוב ככל האחוזים שהכסף שיי'ך לקופה א', לקחתי בטעות טופס העברה בנקאית של גוף צדקה זה שנשלח אלי מפאת שפעם או פעמיי'ם בעבר שלחתי לו תרומה והעברתי לו את הכספים בטעות.

ובעז"ה אבקש מהרב להבין אם יש פה עכשיו איזה בעיה או בעיות מסוימות ואיך ניתן ליישבן?

בברכה.

תשובה:

שלום וברכה,

הטוב ביותר שתיקח בהמשך את הסכום שטעית מקופה ב' [שהיא קופה כללית], ותתן את הסכום לקופה א – קופה למוסד מסוים, וכך גם היתה טעות אתה משלים את הטעות.

בהצלחה. 

מקורות:

אם יש ספק אם הייתה טעות אינך חייב למוסד של קופה א' מאחר ואין כאן ודאי חיוב. אבל אם יש לך סבירות גבוהה שטעית אתה חייב לשלם מאחר והמוסד א' זכה בכסף השעה שהכניסו לקופה. ובכל מקרה טוב שתתקן את הטעות, ותיקח כסף מקופה ב' שלא שייך לשום מוסד מסוים ותכניס למוסד של קופה א', או שתעביר מעשרות לקופה א' על חשבון הטעות.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל