לתרומות לחץ כאן

להלוות לאדם שאולי לא יחזיר – במחילה גמורה מראש

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

אדם שרוצה לרבות בזכויות ולעזור אנשים בבת אחת, יודע שחבירו יתבייש לקבל צדקה או מתנה והתכוון להלאות לחברו כמות שהבנק לא היה נותן לו אשראי כיון שעל פי החקירות הנורמליות בשוק ההלוואות אי אפשר לו לשלם ע"פ המשכורת והוצאותיו ומ"מ רוצה להלאות לחברו מפני שאינו יקבל ממנו זה בדרך אחר, ואשמח אם לא אשלם לו כיון שיכול להתגבר על יצרו ולתת מחילה בלב שלם ולא יחסר לא מאומה בבנק מסכום זה.

והדיון כאן הוא הרי יודע שיכשל חברו בהלוואה זאת והרי יש צד לומר לפי עיור לא תתן מכשול ובצד השני זה הרמה כדי לתת לו צדקה ולעזור ויש כאן מצוה גדולה של צדקה חסד וגם לו יהיה זכות על שימחול אם לא ישלם לו שזה נוטה קרוב למאוד.

נראה שכזה יש זכויות מכמה טעמים להנותן ולהמקבל יש לפני עיור שנראה לדחוק נתינה כזו, אבל כיון שבזה גם יש הצלה מחברו ליפול יותר האם ראוי לעשות כזה?

תודה
ברכה הצחלה ושלום

תשובה:

אם הוא מוחל לו מראש אין כאן שום איסור ומותר לתת לו בדרך זו, וכדי למונעו אפילו ממחשבת איסור, יכול לומר לו הכסף לא דחוף לי ואתה יח=כול להחזיר אותו כשיהיה לך לא צריך לקבוע זמן. באופן כזה אין כל בעיה, שהרי חברו רוצה להחזיר כל הבעיה רק שאין לו, אבל גם הוא מסכים שאם יהיה לו הוא יחזיר בשמחה, ממילא יש כאן הסכם טוב ונכון המקובל על שניהם.

ואדרבה מפו' ברמב"ם שיש מעלה גדולה בנתינת צדקה באופן שהמקבל אינו יודע כלל שהוא מקבל צדקה, וגם אינו יודע מי הנותן לו את הצדקה, והטעם לדבר משום שבאופן זה איננו מתבייש במה שהוא נוטל צדקה. וכמו שידוע והובא בהקדמה למסילת ישרים שמי שאוכל מחברו מתבייש להסתכל בפניו משום שי בזה בושה גדולה לאכול לחם חסד, ובאופן שהוא נותן צדקה אבל המקבל אינו יודע שזו צדקה אין לו את הבושה שהוא אוכל לחם חסד, ולכן יש בזה מעלה גדולה ממעלות הצדקה, ועי' שם ברמב"ם הלכות מתנות עניים פרק י'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל