לתרומות לחץ כאן

שיעור תורה בזמן העבודה

שאלה:

מה נחשב שאני מבצע גזל בעבודה?
אני מידי פעם לומד תורה במהלך העבודה, אני רוצה לדעת מתי זה נחשב לגזל.. אני עובד כל יום כ9 שעות , מקבל משכורת חודשית קבועה ולא שעתית, ומבחינת עבודה:ברגע שמסיים את המשימות שלי פונה למנהל שלי והוא נותן לי משימות חדשות, תודה

תשובה:

שלום וברכה,

אסור להתעסק בדברים אחרים בשעות העבודה. ולא משנה אם זה עיסוק תורני או עיסוק אחר, התשלום על עבודה ולא על דבר אחר. לפי החוק מותר לעובד לאכול להתפלל או לשוחח בשעות העבודה ולכן כל מה שבגדר הנורמה אין איסור, ולכן אין איסור לדבר בטלפון כמה דקות, ועל דעת כן נשכר לעבוד. אבל לשמוע שיעור תורה של שעה בשעת העבודה ודאי שזה יציאה חריגה ואסור לעשות כן בשעות העבודה.

בזמן שאתה בעבודה וסיימת את העבודה ולא הביאו לך עבודה נוספת, מותר לך לשמוע שיעור ולא לשבת בטל, אבל על חשבון העבודה – אין איסור. אם שמיעת השיעור לא מפריעה למהלך העבודה – אין איסור.

הרבה הצלחה ותזכה לעלות במעלות התורה. 

מקורות:

להלן דברי השו"ע בניצול הזמן בעבודה.

שולחן ערוך חושן משפט הלכות שכירות פועלים סימן שלז

מוזהר הפועל שלא יבטל מעט כאן ומעט כאן, אלא חייב לדקדק על עצמו בזמן, שהרי הקפידו על ברכה רביעית של ברכת המזון שלא יברך אותה; וכן חייב לעבוד בכל כחו, שהרי יעקב הצדיק אמר: כי בכל כחי עבדתי את אביכן (בראשית לא, ו); לפיכך נטל שכרו אף בעולם הזה, שנאמר: ויפרוץ האיש מאד מאד (בראשית ל, מג). 

אנחנו לא בדרגה לעבוד כמו יעקב אבינו, אבל צריך לדעת שמוזהר עלינו לנצל את זמן העבודה ולא לעסוק בדברים צדדיים מעבר למה שמקובל.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אם העובד יודע שהמשימות שלו לא יקחו 8 שעות ולא תהיינה משימות נוספות מעבר לנוכחות ועניה לטלפונים וכן שהעבודה לא בוערת להרגע, האם יוכל מראש לעשות הפסקה לצורך לימוד ולאחר מכן להשלים את העבודה או שקודם עליו לסיים את משימתו ורק לאחר מכן יוכל להתפנות לצרכיו האישיים?

  2. אם אין לי משימות בעבודה והמנהל שלי לא נתן לי עדיין משימות חדשות(וגם לא יתן לי למשך כמה שעות הקרובות), אם אלך להתפלל בזמן הזה זה יחשב גזל?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל