לתרומות לחץ כאן

קבלן שעשה שלא כדעת הרוכש

שאלה:

קניתי דירה מקבלן ובטעות הוא ריצף לי בריצוף שלא בחרתי, אומנם מבחינתי הריצוף נחמד אבל לכתחילה לא הייתי בוחר בו , הקבלן רוצה לפצות אותי,
באיזה סכום אני יכול לבקש פיצוי(אפי' סכום שהייתי מתרצה אף בפחות מנו?
וכיצד ראוי לנהוג מבחינה השקפתית?

תשובה:

שלום וברכה,

אם הקבלן מציע מעצמו פיצוי כספי כדי לרצות את הלקוח, מותר לקבל את הפיצוי. מבחינה השקפתית [מדת חסידות] אם תכלס' אתה נהנה מהעבודה עדיף שלא תיקח את הכסף ותשלם לו את שכרו בשלמות.

בהצלחה.

מקורות:

שינוי במין או בצבע דינו כמום במקח טעות שהמקח בטל – כמבואר בשו"ע סימן רלג סעיף א. במקרה שלך שלא ניתן לבטל את המקח ואתם לא רוצים לבטל את המקח, יש לשלם כפי השווי של העבודה והחומרים כמבואר שו"ע סימן רלב סעיף ד שמום במקח ניתן לבטל ולא לדרוש מחיר נמוך. אבל אם לא משתלם להרוס את כל מה שנבנה ולכן לא רוצה לבטל את המכר, יש לנכות מהמחיר. אם הלקוח לא מרוצה מהשינוי אבל לא רוצה לבטל את המקח ואין הבדל במחיר לא יוכל לדרוש פיצוי כספי. אך אם הקבלן מעצמו רוצה לתת פיצוי כספי כדי לכסות על אי שביעות רצון – מותר לקבל. במקרה שלך שאתה לא רוצה לבטל את המקח וגם אתה נהנה מהעבודה, מתר לך לקבל פיצוי אם הוא מציע מעצמו. ומסתבר שמחינה השקפתית עדי שלא לקבל כיון שאתה מרוצה ולא ניזוקת. וכמו שמצאנו בגמרא סוף פרק האומנין שיש מדת חסידות לשלם לפועלים את מלוא שכרם גם אם הזיקו ושברו את החביות, וכ"ש כאן שהקבלן עבד והועיל עבורך ואתה נהנת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יישר כח על התשובה המפורטת והמנומקת!
    לכאורה יש מקום לדון האם יש לי זכות לתבוע מהקבלן שיפרק את הריצוף (שהרי אני מעדיף את הריצוף שבחרתי) מכיון שלא עמד בתנאי העמדת המקח ע"פ המפורש בחוזה.
    ואם כן בעצם תביעתי עליו אינה פיצוי אלא החזרת המקח שלזה אני זכאי אלא שאני מוכן למחול על פיצוי זה תמורת סכום סביר שבשורה תחתונה לא יצא שהפסדתי מהטעות שלא אני עשיתי.
    אגב, מבחינתי לבטל את המקח(אם לא אקבל פיצוי הוגן ) אלא שאני חס על הנזק שיגרם למוכר בעקבות כך.
    תודה רבה!

  2. לא ניתן לדרוש פירוק הרצפות, וכדברי הנתיבות בסימן שעה שלא יכול לומר לו 'טול עציך ואבניך' שיופסד הדבר. ניתן לדרוש הפחתה במחיר אם העבודה שווה פחות או פיצוי כספי כדי לפייס את הלקוח. ואם הוא רוצה לשלם ודאי שמותר לקבל. בשאלה שאלת מצד השקפה האם לקבל, ועל כך אמרתי שמצד השקפה אם אתה בהחלט מרוצה כדאי שלא לקבל את הפיצוי כיון שתא בפועל נהנה מהעבודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל