לתרומות לחץ כאן

ייעוץ לגבי גירושין וכתובה

שאלה:

אני חיה בפירוד מבעלי בגלל התנהגותו המשפילה מזה זמן ואנו עומדים להתגרש. אני חוזרת בתשובה והוא חילוני. מהן בדיוק עילות גירושין לאישה? והאם אני אקבל כתובה במידה ואני אתבע גירושין? הוא כבר אמר שיחזיק אותי עגונה. אציין שאני תמיד הייתי בסדר לא עשיתי שום דבר שהדת אוסרת עליו. לא מעוניינת בשלום בית ניסיתי והוא לא משתנה. תודה
אשמח גם לקרוא על זה מעבר לתשובתכם.

תשובה:

שלום רב,

קשה לכתוב כאן את העילות לגירושין משום שאני מניח שזה נתון לפרשנות רחבה. כלומר, נקח לדוגמה את מה שאת מציינת כאן שקשה לך לחיות איתו משום שהוא משפיל אותך, אני מניח שהוא יאמר שזה לא השפלה, ומהי בכלל הגדרה של השפלה וכד'. לכן אוכל אולי לכתוב לך יותר באופן כללי.

אישה שאומרת שבעלה משפיל אותה, והיא חשה שאינה מסוגלת יותר לחיות איתו מסיבות אלה זה יכול להיחשב כמאיס עלי עם אמתלא (בהנחה שלא יהיו ויכוחים על העובדות או שיהיו ראיות לעובדות אלה). לדעת הרמב"ם זה יכול להיות עילה לגירושין ואפילו לכפיית גט. אבל כל הפוסקים חלקו עליו ולמעשה ברור שאי אפשר לכפות גט בעילה כזו. יש כאלה שדנו במקרים כאלה האם זה עשוי להגיע לכדי חיוב גט. ואכן, כאשר בני הזוג לא גרים משך תקופה ביחד וביה"ד לא רואה לנגד עיניו סיכוי לשלום בית, השפלות וכד'. כמעט תמיד זה נגרר לגירושין גם אם הבעל אינו מעוניין בכך. כמה זמן זה לוקח? זו שאלה אחרת, זה מאד תלוי בדיין, בעו"ד, בנכונות לפשרות וכד'. אבל בסופו שלדבר המציאות מוכיחה שכאשר צד אחד דבק בעמדתו שהוא רוצה גירושין, בסוף הם מתרחשים, וכמעט שאין אפשרות לצד השני למנוע אותם, זה לא משנה אם זה רצון מצד הבעל או רצון מצד האישה.

המקרים בהן הבעל מעגן את אשתו בניגוד מוחלט לעמדת ביה"ד ומתמיד בכך, הם מעטים מאד. זה יהיה לו מאד קשה לעגן, בתחילה מתחילים עם הגבלות שונות שבהחלט עשויות להציק לו, ובהמשך במקרים חריגים זה עשוי להגיע עד כדי כליאה בכלא. כמובן אני כותב ממש באופן כללי. אם את רוצה משהו יותר ספציפי, צריך להתייעץ באופן ספציפי עם עו"ד או טוען רבני המתמחה בנושאים אלה, לא כדאי לסמוך על שאלות ותשובות כלליות, או קריאה באינטרנט של מקרים שעשויים לחשוב שהם דומים. אם את הולכת למהלך רציני בחייך, כדאי מאד להתייעץ לפני כן, מה הן האפשרויות שלך, מה הסיכויים, כמה זמן וכו'. שעה שעתיים של ייעוץ ותדעי ותחושי הרבה יותר טוב.

לגבי הכתובה. כאשר האישה היא זו הדורשת גירושין והבעל לא מעוניין, לא מגיע לה כתובה. אבל גם את זה חייבים להתייעץ עם מומחה כנ"ל.

הרבה הצלחה בכל אשר תלכי!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל