לתרומות לחץ כאן

קביעת עיתים לתורה – איך מה כמה ומתי?

שאלה:

שלום, בעניין קביעת עיתים לתורה – לא קל עם זה. אני גר בחו"ל, די רחוק מהמרכז של הקהילה היהודית ואין באפשרותי לקבוע שיעורים בחברותות וכדומה. ובכלל, קשה לי עם הדיבור(גמגום) ואני דווקא מעדיף ללמוד לבד דרך היוטיוב באינטרנט ששם אפשר למצוא כל דבר ודבר שקשור לתלמוד תורה. אז קבעתי לעצמי 'קביעת עיתים לתורה' דרך היוטיוב ודרך אתר מסכתות של הדף יומי. אז קבעתי לעצמי להתחיל את 'קביעת העיתים לתורה' ב-8 בערב כל יום והתחלתי ע"י שמיעת פרשת שבוע שאורך בד"כ כשעה +.
לאחר מכן עברתי לאתר מסכתות של הדף יומי אך זה היה קשה עבורי כיוון שאין לי שום רקע בלימוד גמרא והדרשן דיבר בצורה ברורה אך במהירות והיה לי קושי להבין את כל המהלכים של הגמרא. לאחר שמיעת הדף היומי עברתי לקריאת שו"ת בענייני שבת שבאתרכם. השאלה שלי היא; במה אפשר לצאת ידי חובה בקביעת עיתים לתורה? לא כ"כ נוח לי עם קביעת עיתים כיוון שבאופן טבעי אני אוהב לעבור מדבר תורה בנושא מסויים לדבר תורה מסוים אחר לגמרי ללא מסגרת או שעה או הגבלה מסויימת. אז חשבתי שאולי אעשה את המינימום האפשרי לקביעת עיתים ובכל שאר היום בזמני הפנוי אוכל לגלוש באופן אקראי בכל מיני אתרי תורה ויוטיוב ללא המסגרת המגבילה של קביעת העיתים.
אשמח מאד לעצה ממך. בברכה, יעקב

תשובה:

שלום וברכה ידידי,

אכן התחלנו להתכתב בנושא זה השבוע, אסביר יותר. הרעיון של מצות תלמוד תורה הוא כדי באמת לדעת את התורה. לימוד תורה אינו מס כזה שמשלמים לבורא עולם בעשייה חסרת תכלית, אלא יש לכוון את הלימוד שתהיה לו תכלית. לכן, כן מאוד חשוב לעסוק בלימוד מסודר ויעיל, אף שכמובן אתה יכול לעשות זאת בכל תחום שתמצא לנכון. אין טעם בשמיעה מהירה של דף יומי אם אתה לא מבין מה הולך שם, תחפש לך שיעור איטי ויעיל במסכת שמושכת אותך, תתחיל במסכת קלה, נניח ברכות או מגילה תענית, תשב עם גמרא פתוחה, ותקשיב לרב במלמד, כאשר שוב, לא דף יומי, שיעור איטי שתבין אותו היטב. אחר כך תעשה לך זמן לחזור על מה שלמדת, בלי לחזור לא נשאר שום דבר. זה יכול להיות שיעור קצר, אבל עיקבי, גם אם תספיק כל יום חצי עמוד גמרא, זה מצויין, תוך כמה חודשים תגמור מסכת כמו מגילה, ותרגיש שיש לך משהו ביד. אחר כך, אני מבין שאתה נמשך להלכות שבת, אין טעם סתם לקרוא אקראי ברשת, קח לך נושא ותלמד אותו באופן עקבי, אם אתה מסוגל ללמוד משנה ברורה זה מצויין, אם לא, קח ספר ארחות שבת, זה ספר מצויין שמכניס מהיסודות ועד הפרטים המעשיים, בצורה מאוד בהירה ולא מסבכת, ובנושאים שאתה לומד תוכל גם לעיין באתר שלנו. נניח אתה לומד הלכות מבשל בשבת, במקביל ללימוד תעיין גם אצלנו, תרגיש הרבה יותר מחובר וקשור לנושא.

בקיצור, הכלל, תלמד מה שאתה אוהב אבל באופן יעיל, זו הדרך היחידה להתקדם ולקבל סיפוק ושמחה בלימוד.

בהצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה לך על תשובתך המפורטת!
    אין לי בבית גמרא וגם לא ספר ארחות שבת. וקשה לי מאוד פשוט לקחת ספר וללמוד. קשה לי מאוד כי קשה עלי הריכוז בקריאת ספרים. זו בדיוק הסיבה שאני לומד ע"י שמיעה של שיעורי פרשת השבוע ביוטיוב מפי רבנים שונים. לכן, האם שמיעת פרשת השבוע בלבד בכל יום מפי רב אחר – תיחשב לי לקביעת זמנים לתורה?? או שצריך עוד חומר חוץ מזה כי לא מספיק? כמו שאמרתי אני מעדיף לגלוש מדבר לדבר ברוגע בלי לחץ ואז יהיה לי זמן ללמוד תורה דרך יוטיוב – אשר מחוץ לתחום של קביעת זמנים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל