לתרומות לחץ כאן

נטילת ידים בבית ואכילה בחצר

שאלה:

שלום

בעבודה אני מעדיפה לצאת מן מקום העבודה ולאכול כריך בחוץ בשמש,
כיצד עלי לעשות זאת –
האם זה בסדר ליטול ולברך על הנטילה בתוך מקום העבודה ואז לברך על הלחם בחוץ, איפה שאני רוצה לאכול?
או לחילופין – ליטול ולברך על הלחם בפנים ולהמשיך לאכול בחוץ?
מה עושים במצב בו אין מים בקרבת המקום בו אני מעוניינת לאכול?
אשמח לתשובה!

תשובה:

שלום וברכה

הטוב ביותר הוא למצוא ברז בחוץ, או לקחת מים בבקבוק וליטול שם.

יום טוב.

מקורות:

לכתחילה הובא בשו"ע סי' קסו להסמיך את הנטילה לאכילה ככל שניתן, ולא להשתהות אפילו כדי הילוך כ"ב אמות [16-30 שניות…], קשה להקפיד על כך כמעט בלתי אפשרי, אבל זה מלמד אותנו כמה שיש להשתדל לכתחילה.

לגבי נטילה חוץ לבית בו אוכלים, במגן אברהם שם סק"ג החמיר בזה שנחשב שינוי מקום ואינו מועיל, אולם ברמ"א ביו"ד סי' יט הקל בזה לענין שחיטה וכך גם לענין נטילה, ובאחרונים הסכימו לדבריו, ראה עונג יו"ט סי' יח שבט הלוי ח"א סי' רה, וע"ע חזו"א סי' כד ס"ק ל תשובות והנהגות ח"א סי' קסט.

לגבי להתחיל את האכילה בבית ולסיימה במקום אחר, כידוע נחלקו השו"ע והרמ"א בסי' קעח אם יש איסור של שינוי מקום מבית לבית בסעודת פת, כידוע גם ספרדים בדיעבד לא מברכים שוב, משום שספק ברכות להקל אבל לכתחילה אין לצאת. גם אם היתה דעתו  לכך בשעת הנטילה זה מועיל לכתחילה רק מחדר לחדר באותו בית ולא מבית לבית, ראה שם סעיף א.

בחצר פרטית סגרה של דירה יש להקל שדינה כמחדר לחדר ולא כנדון שלנו.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. זכור לי שמביאים שזה נקרא "הולכי דרכים" אם הוא מברך המוציא ולא מתיישב אלא מה שנקרא בדרך ליציאה ואין בזה בעיה של שינוי מקום

  2. אני לא מצליח להבין. הרעיון של הולכי דרכים להבנתי זה שכיון שבתחילת! אכילתם הם לא קבעו מקום מסוים הם יכולים להמשיך למקום אחר ,(האם יתכן להצריך אותם ללכת כל הזמן) וזה מה שקורה כאן .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל