לתרומות לחץ כאן

שירת בנות

שאלה:

האם מותר לבת לשיר בבית כשיודעים שהשכנים שומעים?

תשובה:

יש להמנע מלעשות זאת, זה חוסר צניעות. אפשר לסגור את החלון ולא ישמעו.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. יש תשובה ידועה בענין זה מבעל השרידי אש שהקל בשעת הדחק על פי הכל ש"תרי קלי לא משתמעי", אבל לא נראה שכדאי לסמוך לכתחילה ועדיף להנמיך מעט את הקול שלא יהיה ניכר בחוץ.

  2. במקרה המדובר אין היתר, כי מן הסתם יזהה השומע מי שרה, ויהרהר בה, והוא מכירה ויודעה, וזה אסור לכ"ע. ולכן כפי שכתב הרב המשיב, יש לסגור החלון וגם לשיר בקול נמוך או בשעה שאין השכנים נמצאים.

    אבל מצוי גם שהרבה נשים שרות יחד, ובזה הקילו רבים, כשלא ידוע מי שרה, ואינו מכירן, וא"כ במי יבוא להרהר (כי אין איסור "הנאה" משירת נשים אלא יש איסור שמא יהרהר בה). הרי מצינו בראשונים שהקילו ברגיל בקולה, אז קל וחומר במקרה כזה שאין לו מישהי ספציפית להרהר בה. ולא מדובר בתרי קלי (שאולי יתאמץ וישמע כפי שכתבו האחרונים) אלא בהרבה יותר מזה.

    ואמנם הגר"ש וואזנר החמיר בזה, אבל הרבה הקילו, כמו בשו"ת אור לציון (ח"ב פ"ו אות י"ג) שכתב להקל בזה ושו"ת יביע אומר ח"א או"ח סי' ו', וח"ט או"ח סי' ק"ח אות מג שהיקל אפי' ראה תמונתה.

    וכן הגר"ח קניבסקי בדעת נוטה (ח"א עמוד ריז) כתב שיש מקילין, וכתב לנשים שטוב להיזהר אבל בוודאי הגברים אין להם ממה להיזהר אלא רק לא ישימו לבם לזה. ובהערת המהדיר שם, "ושמעתי מרבינו שליט"א שכמדומה לו דהמקילין סוברים שאין איסור אלא במכיר את אותה האשה ששומע קולה אבל כששומע קול שיר אשה ואינו יודע מי היא, וכמו בנד"ד דהעומד בחוץ אין רואה אותה או כששרות קבוצה של נשים ביחד ואין מבחין בקול של אשה מסויימת אין איסור".

    והגרי"ש אלישיב, הביא דבריו בספר אישי ישראל (פרק נה הערה צה) להקל בשירת נשים שלא מכירן.

    והגר"מ גרוס בספר אום אני חומה (חלק א', ס"ק תרפ"ט) כתב "יש לעיין אם שרות שתי נשים או יותר ומכיר חלקם אי אסירא, כיוון דאין ניכר שירתן של נשים שמכיר, ומסתבר דשרי לשיטות אלו".

    ובחוט שני אבן העזר (קיצור הלכות פרק י"א) כתב "המתגורר סמוך לסמינר של בנות שהן שרות לפעמים, לא ישים לבו לזה".

    עוד ראיתי שמציינים לבית שערים (לג), ציץ אליעזר (ה,ב) מערכי לב (או"ח ה).

    ועיין בשו"ת שרידי אש (חלק א סימן עז) על שירת נשים המובלעת בשירת גברים, "ערערתי נגד מנהג זה שנהגו חרדי אשכנז. ואולם אחרי חקירה ודרישה נאמר לי כי הגאון הצדיק ר"ע הילדסהיימר ז"ל וכן הגרש"ר הירש ז"ל בפרנקפורט על נהר מיין התירו בזמירות קודש לזמר יחד, והטעם משום דתרי קלא לא משתמעי וכיון שמזמרים יחד אין חשש איסור, אבל לא נחה דעתי בזה וחפשתי ומצאתי בשדי חמד מערכת קול, שהביא בשם רב ספרדי להתיר זמירות קודש של אנשים ונשים יחד".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל