לתרומות לחץ כאן

לבוש צנוע – תלוי במנהג המקום?

שאלה:

האם צניעות זה לפי מנהג המקום? למשל לכסות את הברך והמרפק או לשים גרביים? זה לא באמת כתוב בתורה

תשובה:

שלום וברכה

בענין זה יש הבדל בין מה שמוגדר בפוסקים כדת משה למה שמוגדר כדת יהודית, למשל כיסוי המרפק והברך הוא חיוב גמור, זה נקרא מקומות המכוסים ואינו תלוי במנהג, אבל גרביים זה דבר שאכן תלוי במנהג המקום, ובמשנה ברורה בסי' עה כתב שבזמנינו במקומנו כיון שנשים צנועות רגילות לכסות את כף הרגל, גם גרביים חוץ לבית הוא חיוב גמור. באופן כללי חובה לדעת שכאשר מדברים על מנהג הכוונה למנהג נשים צנועות, מה שנשים שאינן שומרות מצוות מגלות מגופן זה לא מנהג, כך מבואר במשנה ברורה שם לגבי כיסוי הראש, אמנם בכיסוי הראש יש מחלוקת לגבי קריאת שמע כנגד שיער מגולה, כאשר הערוך השולחן שם חולק ומתיר לקרוא כנגדה, אבל גם לדבריו אין היתר כך לעשות חלילה! שהרי היא עוברת על דת משה! אלא הוא רק מיקל לענין שמותר לקרוא קריאת שמע כנגד שיער מגולה של אשה, ובמשנה ברורה אוסר גם את זאת, אבל שלא לכסות אין היתר חלילה לשום דעה.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. המשנ"ב לא כתב את מה שכבודו כותב בשמו, "כיון שנשים צנועות רגילות לכסות את כף הרגל, גם גרביים חוץ לבית הוא חיוב גמור". אלא כתב בסתמא שבמקום שנוהגים לגלותו (כמו בימינו במקומות של דתיים לאומיים) אינו ערוה לק"ש ומותר לגלותו, ובמקום שנוהגים לכסותו, הוי ערווה לק"ש ואסור לגלותו. וכל מקום לפי מנהגו. ויש לתקן זאת בתשובת כת"ר.

    ולגבי שיער נחלקו בדין ק"ש מולו, שערוך השולחן ובן איש חי ויביע אומר ותבואות שמש (ועוד פוסקים) מתירים, ומשנ"ב אוסר, וחזו"א הסתפק, וכו'. אבל בדין יציאה בשיער כולי עלמא מודים שהוא איסור דאורייתא. ולמעשה אפשר להשמיט זה מהתשובה של כת"ר כי השואל לא דיבר על דין ק"ש.

  2. 1. אני יוצא מנקודת הנחה שמה שהמשנה ברורה אמר שבמקומות שנוהגים לגלות את כף הרגל מותר, והביא ארצות ערב, כוונתו למנהג הנשים הצנועות באותו מקום, וכיון שגם אצל הציבור הדתי לאומי, בכל קהילה תמיד ידוע שהנשים הצנועות מכסות, בכל האולפנות החזקות יחנכו לכך וכו', זה שמצאת ישוב מודרני כביכול ששם הרבה נשים לא מכסות, לא יהפוך למנהג ומציאות לגיטימית.
    2. דומני שהדגשתי מה שכתבת שגם לפי הערוך השולחן אין היתר לנהוג כך אלא לקרוא ק"ש כנגד.

  3. תודה על תשובת כת"ר,
    כבודו לא סותר את מה שכתבתי. יתכן שהדברים נכונים במציאות (איני בקי במנהג הדתיים לאומיים בכל מקום), אבל לכתוב את הדברים בדעת המשנ"ב, ואני מצטט: "ובמשנה ברורה בסי' עה כתב שבזמנינו במקומנו כיון שנשים צנועות רגילות לכסות את כף הרגל, גם גרביים חוץ לבית הוא חיוב גמור", זה לא נכון.

    זה *היוצא* מדברי המשנ"ב, אבל הוא לא כתב זאת.

    וענין ק"ש פשוט לא קשור לשאלת השואל, לכן הצעתי להשמיטו…

  4. רציתי לשאול האם יש בעיה בגרבי רשת (שהרגל נראית) כיון שמצוי שילדות גדולות הולכות איתם ולפעמים אף נשים ואם כן אולי נחשב שהמנהג לכסות אף בזה?

  5. אינני יודע מה זה רשת, מה שנהוג ללכת בקרב בנות יראןת שמים זה בכלל מנהג, מה שסותר לכללים המקובלים בבית יעקב וכדומה, אינו מנהג ראוי שניתן לסמוך עליו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל