לתרומות לחץ כאן

האם אסור להגיד על גדול בישראל שטעה?

שאלה:

לאור כמה דברים שקרו בתקופה אחרונה אמר לי חבר שהוא שחושב שאחד מהגדולים טעה בהדרכה שנתן לאור התוצאות אני אמרתי לו שאסור להגיד את זה וזה זלזול בת"ח והוא טוען הרי אין אף אחד שלא טועה ומצינו אפי' על גדולי ישראל שחז"ל אמרו בא לכלל טעות וכן פרשה שלמה בתורה על ב"ד שטעו, לכאורה הוא צודק ששייך שיטעו אמנם האם מותר לו להחליט על גדול שטעה ואם לו איזה איסור זה ואם אפשר מראה מקומות?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

ראשית אני לא מעוניין להתייחס לרמיזות שלך, אני לא מכיר את הפרטים שנאמרו וכו'.

ברור שברמה העקרונית אין ספק שיתכן שגדול בישראל טעה. מסכת שלמה נכתבה על טעויות של בי"ד הגדול, וכו'. כך שלומר שלא יתכן שגדול בישראל טועה זו איוולת. אמנם כתב הרמב"ן בפרשת שופטים: 

"ימין ושמאל – אפילו אם אומר לך על ימין שהוא שמאל או על שמאל שהוא ימין, לשון רש"י. וענינו, אפילו תחשוב בלבך שהם טועים, והדבר פשוט בעיניך כאשר אתה יודע בין ימינך לשמאלך, תעשה כמצותם, ואל תאמר איך אוכל החלב הגמור הזה או אהרוג האיש הנקי הזה, אבל תאמר כך צוה אותי האדון המצוה על המצות שאעשה בכל מצותיו ככל אשר יורוני העומדים לפניו במקום אשר יבחר ועל משמעות דעתם נתן לי התורה אפילו יטעו, וזה כענין רבי יהושע עם ר"ג ביום הכיפורים שחל להיות בחשבונו (ר"ה כה א): והצורך במצוה הזאת גדול מאד, כי התורה נתנה לנו בכתב, וידוע הוא שלא ישתוו הדעות בכל הדברים הנולדים, והנה ירבו המחלוקות ותעשה התורה כמה תורות. וחתך לנו הכתוב הדין, שנשמע לבית דין הגדול העומד לפני השם במקום אשר יבחר בכל מה שיאמרו לנו בפירוש התורה, בין שקבלו פירושו עד מפי עד ומשה מפי הגבורה, או שיאמרו כן לפי משמעות המקרא או כוונתה, כי על הדעת שלהם הוא נותן (ס"א לנו) להם התורה, אפילו יהיה בעיניך כמחליף הימין בשמאל, וכל שכן שיש לך לחשוב שהם אומרים על ימין שהוא ימין, כי רוח השם על משרתי מקדשו ולא יעזוב את חסידיו, לעולם נשמרו מן הטעות ומן המכשול. ולשון ספרי (שופטים קנד) אפילו מראין בעיניך על הימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין שמע להם".

כלומר, אין כוונת רמב"ן כשאומר: "ולא יעזוב את חסידיו לעולם נשמרו מן הטעות" שלא יכול להיות להם טעויות. אלא כוונתו שלא יעזוב את חסידיו ואם נתן להם לטעות, זה רצונו שכך ננהג. 

א"כ יוצא איפוא, שאין ספק שכאשר נאמר שעלינו לשמוע בכל השופט שבימיך, זה גם כאשר הוא טועה. אבל אין הכוונה שאינו יכול לטעות. 

כל זה ברמה העקרונית. כיצד לערוך דיון על מתי נאמר אפילו על ימין שהוא שמאל, והאם הוראות של פוסק כזה או אחר שהיה משך הדורות מחייבות כאשר הדעת נוטה להיפך זה דיון בפני עצמו. ראה ברמב"ם בהקדמתו לספר היד החזקה. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מעולם תמהתי איך מסתדר פר העלם דבר עם דברי הגר"א במשלי (הידועים) עה"פ קסם על שפתי מלך
    ביאור הגר"א – משלי פרק טז פסוק י
    קסם על שפתי מלך הדבור של המלך הוא כמו קסם אף שמרמין אותו יקרה ה' דבר בפיו שיהא משפטו אמת וזהו שבמשפט לא ימעל פיו והענין מאן מלכי רבנן ששפתותיהם כמו קסם אף שיטעו לפי השאלה מ"מ במשפט לא ימעל פיו כלומר בהדין עצמו לא יטעו כי בסוף יתגלה שלא כן היה המעשה כמ"ש בגיטין ע"ז ב'. ההוא ש"מ כו' איכסיף כו' לבסוף איגלי כו':

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל