לתרומות לחץ כאן

מקווה ביתי – טבילה בתוך כלי [גברים בלבד]

שאלה:

בס"ד
שלום לכבוד הרב.
כדי לשמור על טהרה גם בימים כאלה רכשתי חבית מים גמישה שמסוגלת להכיל 500 ליטר.אני ממלא אותה בקרח כדי שיחשב למי גשמים אבל הדלי עדין בגדר כלי שמקבל טומאה.האם בחיבור נקודות מהדלי עם חיימר או בכל צורה אחרת יתבטל שם כלי או שאין פיתרון ?

תשובה:

כמובן רק לטבילת גברים ולא נשים!!

אינני יודע אם זה יעזור בלי נקב ממש, בהגהות מהרש"ם מברעזאן (ארחות חיים [כהנא] ד"ה מ"ש בדין) מביא בשם הנחל אשכול (לס' האשכול הל' תפלה וקריאת שמע עמ' 2 אות א) דבטבילת עזרא יש להקל לטבול בתוך כלי, ואין צריך קרקע דוקא. אמנם במשנה ברורה בסי' בסי' פח נראה שגם לטבילת עזרא צריך דוקא בקרקע, אבל כיון שהיא אינה טבילה המחוייבת ועכשיו שעת הדחק, ודאי יש לך אילן גדול להסמך עליו.

מקורות:

מ"ב [פח,ד]

ומ"מ יש אנשי מעשה שנוהגין בתקנה זו וטובלין א"ע לקריין ואם קשה עליהם הטבילה רוחצין א"ע בט' קבין. וכתבו האחרונים שארבעים סאה מים שאובים כשרים לטבילה זו וכן הט' קבין הוא ג"כ במים שאובים ואפילו משלשה כלים. ובאופן שלא יפסיק משפיכת כלי א' עד שיתחיל השני אבל יותר מג' כלים אין מצטרפין לשיעור ט' קבין. והנך ט' קבין צריך שישפוך עליו אבל לא לטבול בתוכם בין אם הם בכלי או בקרקע דכל שהוא דרך טבילה בעינן דוקא ארבעים סאה ובקרקע כשאר טבילות ומ"מ אם נכנס חציו למקוה ולא הרכין ראשו לטבול חצי גופו אשר בחוץ רק שפכו עליו מלמעלה ט' קבין מועיל לטהר. כתב בספר מטה אפרים דבעת שפיכת הט' קבין על האדם יש לו לעמוד זקוף ושתי ידיו מונחים נגד לבו ולא ידחק אותם בחיבוק הרבה רק בריווח קצת כדי שיבואו המים גם שם ויזהיר לשופכים עליו שישפכו כנגד גופו ממש. ושיעור ט' קבין עיין בבה"ט שהוא שיעור ט"ו קווארט פוליש עיין בספר מטה אפרים הנ"ל שכתב דבקווארט שלנו צריך כ"ד קווארט לשפיכת ט"ק ובשעת הדחק שאין הכלים מחזיקין כ"כ יש להקל בי"ח קווארט. וכן יש ליזהר בכל זה אותם שנוהגים להטהר בער"ה ועיו"כ ע"י ט' קבין. כתב במ"א דאף הנוהג טבילה לקרי דוקא בריא או חולה ששמש מטתו אבל חולה שראה קרי לאונסו פטור מכלום ואין לו רק לרחוץ אותו מקום שלא יהיה מלוכלך מש"ז וכן בריא שראה מים חלוקים פטור מכלום דלא גזר עזרא ע"ז לענין ד"ת ותפלה ורק לענין תרומה טמא משום מים חלוקים:

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שמעתי עצה לנקב את הכלי בקרקעיתו נקב כשיעור ואז בטל ממנו שם כל המקבל טומאה. ואז לחברו לקרקע עם מלט באופן שע"י החיבור יסתם הנקב והוי מחובר לקרקע [וצריך גם למרוח חומר לאיטום על מקום הנקב] ואח"כ ימלא בקרח

  2. עשיתי בביתי מקוה ממיכל פלסטיק שמכיל 1000 לי 1מ"ק
    עשיתי חור בתחתית מרחתי מלט על הקרקע והצמדתי את המיכל הדבקתי את החתיכה שחתכתי באמצעות סיקה שזה חומר איטום אבל כעבור חודש ראיתי פירורים במים ושמתי לב שהסיקה מתרככת ומתפוררת שאלתי את המומחה של היצרן סיקה ואמר שלא מכיר חומר אוטם בתוך מים קבועים אמר לנסות סרט ביטומני [אני חושב שכך שמו הצמדתי הסרט ואחרי שבועיים התחיל ליפתח
    תכלס אני מחפש איך לסתום ולאטום חור בגודל 12 על 12 סמ בפלסטיק [שמזכיר מיכל נפט]

  3. בכל מקרה אין בזמנינו חיוב של טבילת גברים במקווה, ובכל מקרה יש ענין גדול מאוד לטבול במקווה מטומאת שכבת זרע, כך שהחילוק שהצגת בין פגם באונס או ברצון לא כל כך נהיר לי לענין הטבילה.. לענין החזרה בתשובה ודאי שכן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל