לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חינוך – מכות לילדים?

שאלה:

עד איזה גיל מותר להכות ילדים
אפילו במקרה שזה נדיר ההכאה

תשובה:

אין להכות ילדים בכלל! אמנם אמרו חכמים חושך שבטו שונא בנו, אבל כבר אמר הגר"ש וולבה המשגיח הדגול זצ"ל, שהכוונה בזמנינו רק לדיבורי תוכחה מתוך אהבה, ילד שמקבל מכות מאבא מבין רק דבר אחד, שאם רוצים להשיג משהו זה על ידי מכות, ומי שחזק ויכול להרביץ הוא המנצח… ילד קטן מאוד שחוזר שוב ושוב על משהו ולא מבין דיבורים ורוצים להמחיש לו פעם אחת את חומרת הענין, אפשר לבוא אליו ברוגע ובאהבה, לחבק אותו חזק, ולשאול אותו איזו יד עשתה את העוון, בדרך כלל הרביצה, ולשאול אותו אולי ניתן מכה קטנה על היד וזה יעזור, והוא יגיד אם כן או לא, ואז המכה תהיה עדינה עדינה ולא כואבת כלל ולא מתוך כעס. אינני יודע אם יש משמעות לכל הענין, אבל זה מקסימום גבולות הגיזרה… החינוך האמיתי הוא דוגמא אישית, ואוירה נכונה ועקבית בבית, להכניס כמה שיותר הרגלים קבועים לילדים זה חושך עימותים. נניח אפילו נושאים שאינם דתיים, להניח את הילקוט במקום כשחוזרים מבית הספר, אם פעם נותנים לו לזרוק בכניסה לבית ופעם מבקשים שיניח במקום, לעולם זה יגרור עימות, אבל אם ההרגל הוא קבוע וחד משמעי מגיל צעיר ששמים במקום, זה הופל לטבע ולא יגרור שום עימות. כך גם זמן קריאת שמע וקימה לתפילה וכל דבר אחר, לא רבים עם הילדים על לקום בבוקר, פשוט יש אוירה חד משמעית וטבעית של יום… וכן על זה הדרך. כמו שילד לא חושב לאכול שוקולד חלבי אחרי ארוחה בשרית, כך ניתן להכניס כל הרגל, אם זה פשוט עקבי וטבעי בלי הרבה דיבורים. ילד בן 7-8 לא רבים איתו שילך ללבוש פיג'מה, פשוט לוקחים אותו ביד תוך כדי צחוק ושיר ומביאים אותו לחדר להתלבש…

מועדים לשמחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה שאתה כותב מעיד שלא הסברתי את עצמי די הצורך, גם אם בעבר נכון היה לתת מכה קטנה כמו שמובא בספרים, היום זה לא מתאים. כמו שאמרו חז"ל שאדם המכה את בנו הגדול עובר בלפני עיור לא תתן מכשול, כי הוא עשוי לכעוס ולהחזיר לו וכו', כך גם היום המצב המנטלי הרגשי וכו' גורם לכך שהיום כל מכה לילד היא רק נזק, חינוכי נפשי וכו' ופוגם בכל הקשר עם ההורים בהעברת המסרים, בקשר ליהדות ולכל דבר טוב אחר. הכל לפי הדור לפי המצב ולפי הענין.

  2. אני מבין את כבודו אבל אין לזה שום מקור הלכתי.

    אני חושב שדרך זה הוא טעות יסודית וחמורה בחינוך הבאה מרצון טוב לרחם ולעשות טוב, אבל סופה להביא אסון.

    ולא תמצא שום פוסק דמסייע לך.

    שכתוב בתורה בספר דברים "כאשר ייסר איש את בנו השם אלוקיך מיסרך" . ואין פסוק יוצא מידי פשוטו.
    וכן כתוב במשלי (יג;כד) "חושך שבטו שונא בנו ואהבו שחרו מוסר." עיין שם מצודת דוד ומלבי"ם (וכן רש"י).

    "איולת קשורה בלב נער שבט מוסר ירחיקנה ממנו" (משלי כב';טו')

    "אל תמנע מנער מוסר כי תחנכו בשבט לא ימות, אתה בשבט תכנו ונפשו משאול תציל" (משלי כג; יג-יד)
    ע"ש מצו"ד ורלב"ג.

    "שבט ותוכחת יתן חכמה ונער משלח מביש אמו" (משלי כט; טו')
    ע"ש מפרשים ובמיוחד אב"ע.

    "יסר בנך ויניחך ויתן מעדנים לנפשך" (משלי כט;יז)
    ע"ש מלבי"ם.

    עיין עוד מה שכתוב באבן שלמה של הגאון מוילנה עם הליקוטים מספריו על הנושא, וכן מה שכתוב בנביאים לגבי אדוניהו בנו של דוד המלך, וכן המדרש על בת שבע שקשרה שלמה המלך לעמוד וכו' וכו'…

    סוף דבר, התורה ורבנן יודעים מה שאומרים ולא נעשה אותם כתועים חס ושלום. ואנו שונים ומשונים, דווקא בדור הזה מכל הדורות הקודמות בכל המקומות.

    שאין חדש תחת השמש.

    ובמיוחד בטבע האדם!
    ולא בגלל שהילדים שונים צריך לשנות את החינוך, אלא להיפך! שבגלל ששינו את החינוך השתנו הילדים. כי הרגלנו אותם לחוצפה ועזבנו מקור מים חיים לחצוב לנו בורות נשברים אשר לא יכילו המים.
    שדווקא בדור הזה אין לנו חכמים גדולים כדורות הקודמות ולא צדיקים כדורות הקודמות והמצב הולך ומתדרדר.

    ראה היש לנו בצעירי הצאן בעתיד כרב עובדיה יוסף ? כרב שך? כבבא סאלי? כרבי מלובביץ? החזון איש? כרב אלישיב? כסטייפלר?
    אני מדבר רק בדור של בחרנו ואיני מעיז להזכיר כלל הדורות הקודמות.

    אויה לנו מאותה בושה!

    ואילו דרכיך היה מצליח והיינו רואים בו פירות החרשתי אלא להיפך ככל שאתה משנה ומתחכם על ה' ועל חכמים המצב מתקלקל עוד יותר ומחמיר.
    עולם הישיבות קורס, ומה שלא היה עולה על דעתינו כהיינו בחורי ישיבה היום הפך להיות הנורמה ר"ל.

    לא כתבתי את זה
    הארכתי כ"כ כדי להראות שאני צודק ואתה טועה חס ושלום.
    שאיני מרוויח כלום מזה.
    ואני יודע שכל דבריך באים מכוונה טובה ומקור טהור.
    אלא אני מדבר כלפי כל ההורים האחרים אשר לא מצליחים ורואים ילדיהם מתקלקלים לעיניהם (שלא כל אחד זכה כמוני ב"ה לילדים ממושמעים).

    שאין לנו אלא דברי בן עמרם וכן היה כותב רבי משה כלפון הכהן שצריך להכות לא מכת אויב ואכזרי אלה מעט וחלש ובזה טוב לילד וטוב להורה.

    אבל לעשות כמו שעושים הגויים וכדרך הפרוגרס והמשוגעים… ראינו מה סופם, שגבר הופך לאשה ואשה לגבר וכו'.

    ולשומעים ינועם.

    תודה.

  3. לא כתבתי על נושא של רחמים, וכל המקורות שהבאת מוכרים לכל, אבל מה לעשות שאתה לא מגדל ילדים על אי בודד, הם לא ניזונים רק ממך, יש עולם שלם שמקיף אותם, ולכן כאשר הם באים עם כל המטען שהם מקבלים מסביב, ההשקפות, הסגנון קשר בין הורים לילדים, החברויות התאוות וכו', ובבית הם מקבלים מכות, חד משמעית זה גורם להם לסלוד ולשנוא את כל מה שאתה מייצג ומחנך אליו, ובדרך כלל זה גם מחנך אותם לאלימות.
    אם אתה מכה את ילדיך ואעפ"כ הם מחונכים, זה לא בגלל המכות אלא למרות המכות ונס גדול נעשה לך.
    היום שהמצב בחוץ כל כך קשה, הדרך לחנך ילדים הוא שהבית יהיה להם מקום מאיר וחם ואוהב ומכיל ומקבל ותומך, לא מקום מפחיד. לא מקום שמטיל משמעת נוקשה, אלא מקום של ידידות ואהבה.
    לכן אמר הרב וולבה גדול המחנכים, תלמידו הגדול של רבי ירוחם ממיר ומשגיח ישיבות באר יעקב וקול תורה, שייסד בנך וחושך שבטו וכו', כל זה אמור בזמנינו לענין דברי תוכחה והכוונה נעימים וחכמים, ולא למכות חלילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל