לתרומות לחץ כאן

כמה משלמים בתיווך קומבינציה

שאלה:

תיווך בעסקת קומבנציה שבנויה על בסיס 50% נשאר לבעל הקרקע ונחתם תיווך ע"ס 1% מהעסקה השאלה היא איך מחשבים את התיווך האם לפי שווי כל הקרקע או לפי החלק שנקנה הצדדים מצד אחד יש כאן עסקה של מגרש שניתן לרכוש במזומן או לחילפין בקומבנציה ואכ מדובר בעסקת מגרש שסוכם על שיטת תשלום וכו מצד שני הרווח של הרוכש בנוי לפי מספר דירות שיש לו למכור ולכן עדיף לו עסקת קניה כך שמרוויח על כל הדירות, עסקת קומבנציה קורית בדרך כלל עפי החלטת המוכר משיקולי מס ולעיתים הקונה לא מסוגל לשלם ומעדיף גכ בפועל 1 בסוף היום אם יש במגרש 20 דירות הקבלן קיבל 10 והשאר שייך לבעל הקרקע והוא זה ימכור אותם ולא הקבלן, דהיינו שבפועל קנה חצי מגרש ולא קשור לכל המגרש כלל נכון שהוא בונה הכל אבל עבור מישהו אחר נכון שהוא משלם על הבניה כי זה התשלום על החצי שלו כפי שהיה קורה אם אחד רצה למכור קומה שלימה 2 דירות ולבסוף החליט למכור רק אחד לא יוכל המתווך לטעון כי הכל עמד למכירה ולמה קנית רק חצי כי כך החליט המוכר לא למכור וכך גם כאן הדירות נשארו למוכר 2 גם בפועל מס רכישה שישלם הקונה הוא סך המחושב לפי עלות הקניה שמחושב לפי המחיר ששילם קרי כמה עולה כל הבניה של דירות המוכר זו התמורה ששילם על הקרקע עליה יחויב מס רכישה ולכאורה כך לגבי תיווך זה מה שרכש האם יש בזה דיון או נוהג מקובל

תשובה:

שלום וברכה,

תשלום דמי תיווך משלמים לפי ערך העסקה שקיבל הקונה. אם הקונה קיבל זכויות של חצי מגרש, חייב לשלם תיווך לפי חצי של מגרש. למרות שבפועל כל המגרש רשום על שמו, אך מאחר ואין לו זכות בפועל במגרש שלם, לא נחשב שקנה את כל המגרש.

למשל: מגרש שנמכר בשתי מיליון שיש בו זכות בנייה של 20 דירות, והקונה שהוא קבלן קונה את המגרש והתמורה לא משתלמת בכסף, אלא שהקבלן יבנה 20 דירות, ו10 דירות יעברו למוכר ו10 דירות עוברים לקבלן, עסקה כזו לא נקראת שקנה את כל המגרש, מאחר ובפועל לא יקבל את כל הזכויות של המגרש, והמוכר עדיין קשור לעסקה שמקבל חצי מהדירות. לכן במקרה כזה העסקה נחשבת לחצי מגרש. והתשלום של התיווך לפי חצי מגרש בלבד, למרות שכל המגרש נרשם על שמו של הקונה.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל