לתרומות לחץ כאן

מתווך שדורש תשלום נוסף לפני כריתת החוזה

שאלה:

מתווך הציע עסקה לאחר שהתקדם הודיע שהעו"ד של המוכר רוצה שיקחו אותו הקונה יקחו אותו והקונה טען שהוא יסתדר איתו ואין סיבה שיעבוד דרכו לאחר חודשיים משא ומתם וטיוטת סופיות לסגירה יום לפני חוזה ביקשו המתווך והעוד להיפגש שוב עם הקונה והודיעו לו כי העוד אמור לקבל וכך הם הבטיחו לו לשלם לו ולכן יש לשלם לו עוד 50 אלף כך דרשו המתווכים שישלם לעוד (מסתבר שהבטיחו לו מראש חצי מהתיווך וכאן ניסו לקבל את זה מחוץ לקופה ) העוד הצהיר כי ללא זה לא תהיה עסקה וכך לאחר שכבר היה בתוך הענין אישר זאת הקונה בעל פה האם הקונה חייב בתשלום הנוסף שבא אליו לאחר שכבר ידע על הקרקע וכבר בטיוטת סופית או שיכול לנקות למתווכים את הסכום הזה מחלקם על אף שאישר שהרי מדובר באישור בכפיה לפני חתימה באופן רגיל ברור שהתיווך הינו חלק צדדי ואינו יכול לעכב עסקה ומקסימום יש תביעה על תיווך במקרה זה העוד היה מעכב את העסקה ולכן היה כפיה אמיתית לאשר כדי לסיים אך כל זה היה במעמד שלשתן שהמתווכים דורשים עבורו ומודעים לכך

תשובה:

שלום וברכה,

מתווך שקצץ מחיר של 2%, ולפני חתימת החוזה טוען המתווך שהעו"ד יש לו חלק בתיווך ולכן מגיע גם לעו"S שכר תיווך, ודורש שהתשלום של התיווך יהיה בנוסף לתיווך של ה2%, ואם לא יסכים הקונה העו"ד יפוצץ את העסקה. הקונה לא יהיה חייב לשלם יותר מ2% לכל המתווכים שיש. ואם העו"ד גם הוא מתווך בעסקה, יש לגרע מחלקו של המתווך ולתת לעו"ד.

ואפילו אם הסכים הקונה להוסיף על התיווך ובכך חתמו את החוזה, יכול הקונה לחזור מדבריו ולומר שאינו מעוניין לשלם אלא 2% בלבד עבור כל המתווכים. ואם שילם לעו"ד תשלום של תיווך, הרי זה נגרע מה2% שצריך לשלם למתווך. 

בהצלחה.

מקורות:

בכל תשלום של תיווך חייב הלקוח לשלם כפי הנהוג לשלם. ואם היו כמה מתווכים בעסקה, תשלום התיווך מתחלק בין כל המתווכים, ואין הלקוח צריך להוסיף בתשלום. ולכן אם התברר שהעו"ד הוא גם מתווך בעסקה, יש לקזז מהתשלום של המתווך לטובת העו"ד.

שכר תיווך הנו שכר עבור התקשרות שקישר המתווך בין המוכר לקונה, ובתנאי שהעסקה תסתיים. ולכן אם לפני ההתקשרות ביקש המתווך שכר גבוה, והלקוח הסכים, חייב הלקוח לשלם כפי שסוכם. אבל אם המתווך קישר בין הצדדים, אינו יכול לדרוש תוספת תשלום עבור התיווך, ודינו ככל תנאי אחר ההקניין של העסקה שלא חל התנאי. ולכן אם מאיים המתווך שיפוצץ את העסקה אם לא יוסיף, מותר ללקוח להביע הסכמה ולחזור בו מהסכמתו אחר כריתת החוזה, והתשלום שמעביר לעו"ד יקוזז מחלקו של המתווך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל