לתרומות לחץ כאן

מלחמת יעקב בשרו של עשו

שאלה:

אתה יכול בבקשה להסביר לי? בבראשית ל”ב 25-31 כתוב: “וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר… וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם־בֵּרַכְתָּנִי… וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם־יִשְׂרָאֵל כִּי־שָׂרִיתָ עִם־אֱלֹהִים וְעִם־אֲנָשִׁים וַתּוּכָל. וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הַגִּידָה־נָּא שְׁמֶךָ וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם. וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם פְּנִיאֵל כִּי־רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל־פָּנִים וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי”. הקטע לעיל מכיל מספר אינדיקטורים לכך שהאיש שנאבק עם יעקב היה מלאך ה’: יעקב מבקש את ברכתו (פס’ 27); המלאך מחליף את שמו לישראל,[15] כי שרה עם אלהים (פס’ 29); המלאך אינו מגלה את שמו[16] (פס’ 30); המלאך מברך את יעקב (פס’ 30); יעקב קורא את שם המקום “פְּנִיאֵל”, כי ראה את פני אלהים (פס’ 31). יתרה מכך, הושע חוזר על הסיפור ומתאר את האיש שנאבק ביעקב כמלאך אלהים (י”ב 4-5). חז”ל לא התרשמו מכך וקבעו: “וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, זֶה סַמָּאֵל שָׂרוֹ שֶׁל עֵשָׂו שֶׁבִּקֵּשׁ לְהָרְגוֹ” (מדרש תנחומא, פרשת וישלח, ח’). כלומר, לפי התורה, היה האיש מלאך אלהים; לפי חז”ל, השטן

תשובה:

שלום וברכה

אין כל סתירה בין הדברים, שרו של עשו הוא מלאך אלוקים… הרעיון אגב מאוד ברור, זה מוכרח כמו שאמרו חז"ל, שהרי אין לנו מלחמה עם מלאכים סתם… הרעיון העמוק של המלחמה הזו היה חלק מהמאבק הכללי בין יעקב לעשו, כאשר הברכה שביקש זו בעצם הכרה במסירת ברכות יצחק לו ולא לעשו כפי שחשב יצחק לעשות בראשונה, מדובר במאבק רוחני אדיר על עתיד העולם והשליטה ברוחניותו ואופיה. ראה הרבה במפרשים שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל