לתרומות לחץ כאן

עד שקר שגרם לסחבת זמן והפסדים לתובע

שאלה:

שלום לכבוד הדיינים שליט"א שאלה בעניין נזק כתוצאה מעדות שקר בערכאות. ראובן תבע את שמעון בבית דין, בית דין פסקו ששמעון חייב לשלם, אך שמעון לא שילם. ראובן לאחר שקיבל היתר מבי"ד הלך לגבות את החוב בערכאות. שמעון פעל להתחמק מתשלום החוב, והצליח בכל מיני תעלולים משפטיים לעכב במשך תקופה ארוכה את אישור החוב בערכאות, וניצל את התקופה הזו כדי להבריח את נכסיו, עד שלא נותר שום דבר שרשום על שמו. החוב לבסוף אושר בערכאות אך כעת אין מאיפה לגבות את החוב, כמובן שהכול למראית עין ובאמת יש לשמעון הרבה כסף. אין ספק בכך ששמעון הצליח למשוך את הזמן בערכאות רק בעזרת עדות שקרית של אדם שהעיד לטובתו, העדות התבררה לבסוף כשקרית, אבל זה היה כבר לאחר מעשה ולאחר שכל נכסיו הוברחו. כאמור הפעולות של שמעון והעד נעשו מתוך מטרה למשוך את הזמן עד לאישור החוב ובזמן הזה להבריח את כל הנכסים. העד העיד עדות שקר בערכאות, ובכך הזיק את החוב ואת אפשרות גביית החוב, אמנם הוא לא שרף בידיים את השטר, אך ודאי שגרם נזק גדול. האם יש מקום לתבוע ולחייב את העד מדין שורף שטרותיו של חברו, ו/או מדין מזיק שעבדו של חברו, ו/או עדות שקר בערכאות? או שזה גרמא ופטור? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

המעיד עדות שקר דינו כמזיק וחייב לשלם. אמנם כל זה דווקא אם התקבלה עדותו, אבל אם לא הקבלה עדותו, אינו חייב לשלם. במקרה הנ"ל אני מבין שהעדות של העד לא התקבלה, אבל משכה את הזמן ואז הלווה הבריח נכסים, ועל סוג נזק כזה לא ניתן לחייב, כיון שלא שהדיבור עצמו לא הזיק. ולא הזיק את הממון וגם לא הזיק את השטר חוב, אלא מנע מהמלווה בצורה עקיפה שלא יוכל לגבות את חובו, ואין זה אלא גרמא – ולא ניתן לחייבו בדיני אדם.

בהצלחה.

מקורות:

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. אני ממש עצוב מהמצב שלך לא יפה ואני ממש גאה בך שאתה רוצה לשמוע דעת תורה. תזכור כל המעביר על מידותיו מעבירים לו על כלללללללללל פשעיו. אני לא במקום שלך בכלל אבל חיזוק כן אפשר להביא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל