לתרומות לחץ כאן

שיעור חיוב לברכה אחרונה על משקים / מזיגת יין במים בזמנינו

שאלה:

מה שיעור ( הכמות ) שיעור(זמן) להתחייב בו ברכה אחרונה על כל הנ"ל : מים/תה-מרק-יין? שאלה שניה האם שתיית מעט יין והרבה מים מצטרף לשיעור לעניין ברכה אחרונה על הגפן. שאלה שלישית- האם צריך להוסיף כמות אף אם אינני צמא בכדי לצאת ידי הספק אם יש לברך ברכה אחרונה.

תשובה:

שלום וברכה

לגבי מים ושאר שתייה קלה או יין ההלכה נפסקה שהשיעור לברכה אחרונה הוא שתיית רביעית – לשיטת הגר"ח נאה זה 86 סמ"ק מעט פחות מחצי כוס, בשתים שלוש לגימות רצופות. הנדון הוא לגבי שתייה חמה שלא ניתן כך לשתות, או מוגזת מאוד מאוד שקשה הדבר, האם שם השיעור שונה כיון שדרך העולם היא לשתות לאט. ובענין זה נחלקו הדעות:

יש שסברו שלגביו שיעור השתייה הוא שונה, כדרך שרגילים לשתות משקה חם, אולם אחרים חולקים וסוברים שאין חילוק בין המשקאות השונים בענין זה. כדי לצאת מידי ספק, הורה המנה ברורה לכתחילה, שכאשר שותים כוס תה, יש לשייר בסוף שיעור רביעית ולהניחו שיצטנן מעט, ואותו לשתות בשתי לגימות וכך אפשר לברך ברכה אחרונה. אכן יש שחלקו על הוראה זו וסברו שכיון ואין זו הדרך לשתות כך תה אף אם ישתייר בסוף ויצטנן אין לברך ברכה אחרונה. וכ”כ בס’ בתי כהונה. אולם דבריו תמוהים עד למאוד, שהרי ברור שאדם ששותה תה קר, גם אם זה לא טעים במיוחד חייב לברך על כך, וכשם שהוא חייב בברכה ראשונה כך גם בברכה אחרונה, לכן אין לזוז מהוראת המשנה ברורה שבמקרה שהתה הצטנן מעט או שמצננים מעט במיוחד כדי להחמיר ככל הדעות, יש לברך ברכה אחרונה.

מרק שאוכלים בכף כאשר הוא צלול והנדון הוא משקה אין ברכה אחרונה.

לגבי הוספת מים ליין כידוע נחלקו השו”ע והרמ”א בסי’ רד סעי’ ה, לדעת השו”ע בזמנם שהיו היינות חזקים ניתן לערב 75% מים ובזמנינו שהם חלושים צריך רוב יין, ראה כף החיים שם בדעתו, וראה עוד חזון עובדיה ח”א מהדו”ב סי’ ו ואור לציון ח”ב פרק כ סעי’ יח, ולדעת הרמ”א שם אפשר להקל עד שישית יין והשאר מים. אמנם בפרי מגדים שם כתב שבזמנינו שהיינות חלושים גם הרמ”א מודה שצריך רוב. במיץ ענבים כתב במנחת שלמה סי’ ד שודאי גם לאשכנזים אין לערב מים ואפילו מעט וידוע שכן דעת הגרי”ש אלישיב, וראה שבות יצחק פסח סי’ י שהגרי”ש אלשיב החמיר שכלל לא למזוג יינות שלנו במים אלא רק לערב בהם מעט מיץ ענבים. לכן ודאי המהודר הוא שלא לערב כלל מים ביין, ומי שמערב ישאיר רוב יין, וכיון שיש יקבים שכבר מערבים מים כמו שציינת לא כדאי להוסיף כלל.

מקורות:

על דעות הסוברים שבתה מברכים אף ששותים מעט מעט ראה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל