לתרומות לחץ כאן

טושים שנשארו ברשותי כשהייתי מורה

שאלה:

שלום כבוד הרב. אני עובד במשך 4 שנים בתור מורה בבתי ספר. וכל שנה מאז שהתחלתי עברתי לבית ספר חדש. בכל שנה שעבדתי, תמיד שכחתי להחזיר את הטושים המחיקים של הלוח של כל בית ספר. ועברו 4 שנים ויש לי המון טושים מחיקים בבית, ואיני יודע לאיזה בית ספר לשייך כל אחד מהטושים המחיקים. מה אפשר לעשות? זה נחשב גזל?

תשובה:

שלום וברכה,

הטושים שברשותך אינם שלך, ועליך להשיבם לבעליהם. לא משנה למי שייך כל טוש, אם אתה מחזיר לכל מוסד מספר הטושים שלקחת מהם יצאת ידי חובתך.

בהצלחה. 

מקורות:

הטושים שברשותך אינם גזל בידך, כיון שבאו לידך בהיתר. אמנם דין שומר יש עליהם, ודעת הנתיבות שגם לשומר יש חובת השבה. ראה נתיבות סימן פו ס"ק א שחולק על דברי הקצות. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מדיני שמים אתה חייב לכל אחד כפי מספר הטושים שיתכן הגיע מהם. דהיינו אם מבית ספר אחד יש לך חמשה טושים, ומאחרים שלוש, ואינך יודע לאיזה בית ספר יש חמשה, עליך לשלם לכל בית ספר חמשה. והחובה היא מדיי שמים, ויתכן והחיוב אף מדיני אדם.
    ראה שו"ע חו"מ סימן ש בשניים שהפקידו אחד מנה ואחד מאתיים והשומר פשע ולא נזהר לראות כמה הפקיד כל אחד, אם כל אחד תובע מאתיים, חייב לתת לכל אחד מאתיים, ואם לא תובעים אותו בברי חייב לצי"ש. וכאן אין תביעה בברי, לכן חייב לצי"ש, אמנם יתכן והיות ואינם אמורים לתובעו בברי, ואין כאן מי שיתבע, חייב לשלם את בדיני אדם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל