לתרומות לחץ כאן

גנבה מהביטוח על ידי דווח שיקרי

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
לפני כחודשיים חברת הביטוח הודיעה לנו שלא ניתן לבטח נהג צעיר ברכב ישן ולכן "נתקענו" בלי ביטוח עבור הנהגים הצעירים על הרכב היחידי של המשפחה. אני ואשתי לא כל כך עמדנו בלחץ של הילדים והרשנו להם בעל כרחינו "נסיעות קצרות" בתוך העיר…הבת שלי לקחה את האוטו והתנגשה במונית בחניה, ב"ה בלי נזק בגוף ובנפש. הנזק של המונית שוער בגובה של 6,000 ש"ח אלא שהמוסכניק (מכר מביהכ"נ) אמר שהוא יכול לעשות לי הנחה של כ-30% ויסתפק ב4,000 ש"ח בערך. אני קצת נבהלתי מהסכום והוא המליץ לי להפעיל את הביטוח. לצערי הסכמתי ודווחתי לחברת הביטוח שאני נהגתי בעת התאונה. כתוצאה מזה אינני חייב לשלם אלא דמי השתתפות עצמית בצד ג' בס"ך 900 ש"ח. מאז אני מתחרט על אותו הדווח השיקרי. שלוש שאלות לי אל כבוד הרב:
א) האם אכן על ידי שקר זה עשיתי מעשה גנבה כמו שזה נראה באמת, עם כל המשתמע מזה?
ב) אם כן, כיצד לחשבן את הסכום להשבה? האם לחשב 6,000 פחות 900, או 4000 פחות 900? וכן האם כדאי לנסות לברר (אם יתאפשר) כמה באמת חברת הביטוח שילמה למוסך וזה יהיה הסכום להשבה?
ג) ועוד שאלה טכנית: היות שלא מדובר באדם פרטי, איך בדיוק ניתן להשיב להם את הכסף? לא נראה לי שאם אשלח צ'ק בדואר, הנהלת החשבון שלהם תכניס את זה למאזן בלי שאלות! ועוד אני מעדיף שזה ייעשה באופן אנונימי כמובן…
תשובתכם תורה על תשובתי!
מודה לכם כעת ובכלל על כל המפעל החשוב וחיוני לעם ישראל! ה' יברך אתכם וייתן לכם כוח להמשיך לספק מענה הלכתי איכותי, עניני ומהיר!
יישר כוח.

תשובה:

שלום וברכה,

1. להוציא כסף מהביטוח כזה לא לפי הכללים זה איסור גזל ואין כל היתר בדבר. אין הבדל אם לוקח כסף בכוח הזרוע, או שמערים ומוציא כסף שלא כדין.

2. צריך לשלם את הסכות שהביטוח שילם עליך, ולא משנה כמה היה עולה לך, השאלה כמה הביטוח שילם עבורך. 

3. אכן בעיה להכניס כסף לחברה, הם לא יכולים להכניס סתם צ'יק לחברה ולא לקבל כסף לידיים. כדאי שתתייעץ עם סוכן ביטוח איך אפשר להכניס, אולי לבטח רכב שלא קיים למשך כמה חודשים, או לייקר לך את המחיר של הביטוח לכמה חודשים עד שזה יכסה לך את החוב, ובכך תקיים השבת הגזל.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל