לתרומות לחץ כאן

השתתפות שכנים בבניה

שאלה:

לכבוד רבני בית הדין שליט"א אני גר בדירת קרקע בבנין בן כמה קומות. בניתי יחידה בחצרי. השכנים שמעלי רוצים להרחיב את דירתם ולכן בנו מעל היחידה שלי כמה קומות של עמודים ותקרות עד הקומה שלהם. א. במה הם צריכים להשתתף בהוצאותי (יסודות, עמודים של היחידה שלי, תקרה)? כי אם הייתי בונה רק בלוקים לא היו יכולים לבנות עלי. ב. שכן שמעלי שרוצה לעשות שם מרפסת פתוחה והוא לא מעוניין בעמודים ותקרה שעשה לו זה שבנה מעליו. ולכן גם אינו רוצה לשלם ארנונה על זה כמו כל מרפסת פתוחה שלא משלמים עליה ארנונה. במה הוא צריך להשתתף?

תשובה:

שלום וברכה,

הדייר מעליך ממש צריך להשתתף מעט בהוצאות העמודים והיסודות. ובמחצית היציקה של התקרה שלך שמשמש אותו לרצפה עבורו. מאחר ונהנה מהיציקה שלך שמשמש אותו לרצפה. הדיירים שמעליך שתי קומות מעליך ועוד, צריכים להשתתף מעט בעמודים ויסודות בלבד.

השכן שרוצה מרפסת ולא חדר לא יכול לדרוש זאת, הוא גר בבניין משותף וחייב לתת אפשרות לכל הדיירים להרחיב.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבי היסודות אני מבין שאם יש מעלי עוד 7 קומות אז אני משלם 1/8 מהיסודות וכן כל א' מהשכנים שמעלי.
    אבל לגבי העמודים איך יוצא החשבון כי כל שכן נהנה מכל העמודים שתחתיו. אז כל אלו שמעלי צריכים להשתתף אתי, ומקומה שלישית ומעלה צריכים להשתתף עם קומה שניה, ומקומה רביעית ומעלה צריכים להשתתף עם קומה שלישית וכו'. כיצד יוצא החשבון? מה גם שרוב ההנאה מהעמודים היא של הקומה שבה הם נמצאים אז היה מן הראוי שהוא ישלם חצי ובחצי ישתתפו אתו כל אלו שמעליו.

  2. נכון לגבי העמודים כל אחד משלם מעט לכל הדיירים שתחתיו, נמצא שהעליון צריך לשלם לכולם, ומי שהכי גבוה משלם יותר מכולם.
    כל זה מעיקר הדין. אמנם בבית דין ממליצים שאם כל השכנים בונים ביחד שישלמו כולם בשווה, ולא לעמוד על דקדוק הדין, שפעמים שהתחתון דורש לשלם הכי מעט, ובסוף מתגלה שלחפור בשטח שלו צריך לפנות צינורות גז, או לחצוב בסלע, ואז כל הנטל עליו בלבד, לכן ראוי שלכתחילה כולם ישלמו בשווה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל