לתרומות לחץ כאן

מוקצה בחיות מחמד

האם אפשר להתיר ללטף חתול בית בשבת ?

האם פסק זה נראה מוסכם ? (כי זה נוגע למעשה)

טלטול חיות מחמד ובעלי חיים

כל דבר שאין בו שימוש בשבת, הרי הוא 'מוקצה' ואסור לטלטל אותו בשבת. בכלל זה גם בעלי חיים נחשבים 'מוקצה' ואסור לטלטל אותם בשבת. ובמקרה שצריך לקחתם ממקומם כדי למנוע מהם צער, התירו חכמים לאחוז בהם ולגוררם, אבל לא להרימם (שו"ע או"ח שח, לט-מ).
לכאורה כך הדין גם לגבי חיות מחמד, כחתולים וכלבים, שאסור לטלטלם, ורק כדי למנוע מהם צער, מותר לדוחפם או לגוררם, אבל לא להרימם (וכ"כ ילקוט יוסף ח"ב עמ' שפג, ארח"ש יט, קכד).

אולם יותר נראה, שדין מוקצה קיים לגבי בעלי חיים שאין רגילים לשחק עמם, אבל חיות מחמד שבעליהם רגילים להרימם ולהשתעשע בהם בכל השבוע – אינם מוקצה, ומותר לבעליהם לנגוע בהם ולהרימם.
וכן כלבי נחייה, אינם מוקצה בשבת. וכן פסק הרב פיינשטיין (אג"מ או"ח ח"ה כב, כא) והרב אויערבאך (שלחן שלמה שח, עד). ואף שיש מחמירים, כיוון שדין מוקצה הוא מדברי חכמים, הלכה כדעת המקילים.

אלף תודות

תשובה:

שלום רב

בשו"ת מהר"ח אור זרוע סי' פב כתב בשם הרא"ש שאסור לטלטל גם בעלי חיים העומדים לנוי משום שלא חילקו חכמים בתקנתם. והואיל וכך היא סברתו אין לחלק בין דגי נוי לחתול שרגילים להרימו, שהרי סוף סוף הטעם הוא שלא חילקו חכמים… ובשו"ת אגרות משה שציינת אסר בפירוש, כך שלא הבנתי איך הוצאת מדבריו להתיר?

הצטרף לדיון

16 תגובות

  1. תודה על התשובה המהירה
    הפסק ששלחתי לכם אינו משלי
    ולא רציתי לסמוך עליו
    לכן רציתי הבירור שלכם

    הוא מציין גם ״שולחן שלמה״ כדעה מתירה
    האם יש לכם אפשרות לבדוק בבקשה ?
    ועוד האם ליטוף בלבד מבלי להרים מותר
    כאשר החתול בא ״וכמעט מבקש״ מבעליו הליטוף הזה (צב״ח)

    תודה על הבהרתכם
    כל טוב !

  2. עיינתי בשולחן שלמה, הוא אכן נוטה להתיר, מציין שגם לדעת המהר"ח או"ז מדובר במחלוקת ראשונים, ויתכן שבמציאות בזמנינו שעיקר השימוש הוא על ידי טלטול [הוא מדבר על כלב נחייה] יש להקל, ונראה שמצדד כך לגבי כל חיות המחמד שכך דרך השימוש בהם. בס' ארחות שבת נקטו בפשיטות לאסור. יישר כח.

  3. אם לא ברור שיתלש מותר, ואף אם יתלש אין בכך איסור כיון שנעשה שלא בכוונה. אבל אם ודאי יתלש, זה נחשב "פסיק רישא" ואסור.

  4. אה עוד משהו
    לגבי פסיק רישא, זה נקרא פסיק רישא דנייח לה או פסיק רישא דלא נייח לה {מקווה שכותבת נכון את המושג}
    זאת אומרת הרי אני לא רוצה בדווקא שיתלש לחתול פרווה וגם אין לי מה לעשות עם הפרווה שנתלשת
    שוב תודה

  5. באגרות משה (ח"ה או"ח סי' כב) בעלי חיים הם מוקצים ואפי' באותן שהתינוקות משחקין בהן. ובאותיות קטנות: אלא א"כ הם מיוחדים לשימוש של שעשוע ( פעטס ) עכ"ל
    אינני נוקט שום עמדה, רק זוהי דעת האג"מ

  6. ליהודה לא הבנתי אתה מתכוון שהאגרות משה מתיר ללטף חיות המיוחדים לו אפילו שודאי תתלש פרווה? אני גם אשמח אם תוכל בבקשה לציין היכן זה בחלק ה'
    תודה רבה ושבת שלום

  7. בחז"ל נאמר במפורש שמותר לדחוף בעלי חיים בשבת, אז איך אפשר לומר שאסור ללטף משום שמזיז שערות?!
    האם בדחיפה איננו מזיז שערות (ואת כל הבהמה…)?!

  8. בס"ד
    ההיתר לדדות בעלי חיים מבואר בשבת בפרק י"ח (קכח:)
    וכבר שאל הר"ן מה עם איסור מוקצה, והשיב שמדובר בטלטול בענין שנוגע לצער חיים התירו איסור מוקצה
    וכן כתוב במשנה ברורה (שח, קנא). על כן אין ללמוד מכאן היתר לדחוף בעלי חיים
    אכן הזזת שיער בעלי חיים יש יותר מקום לדון – ראה בסימן שב סעיף יא שמותר לקנח ידיו בזנב הסוס, ובביאור הלכה הביא שיש שהקשו שיאסר משום מוקצה (תוספת שבת), ותרצו שמדובר בזנב תלוש. והחפץ חיים צירץ שאכן לא גזרו איסור מוקצה אלא על גוף בעלי בחיים לא על שיער המחובר להם, שלא נחשב כגופן. והניח בצריך עיון (ויש עוד תירוצים)
    לא ברור אם החפץ חיים נטה להקל בכל שיער או רק בזנב שהוא יותר נפרד מהבעל חיים. ומכל מקום לא הכריע להקל נגד התוספת שבת
    וראה עוד חוט שני פרק מח אות א שמחמיר בהזזת שיער המת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל