לתרומות לחץ כאן

מילים לועזיות בתנ"ך? מה זה שבעים לשון?

שאלה:

שלום רב, 1 – איך יתכן שיש מילים לועזיות בתנ"ך. הלא התורה קדמה לעולם? היינו לפני שהיו שפות אלו. 2 – למה התורה משמשת בלועזיות? כמו טוטפת, דת, אגרת ועוד רבות.

תשובה:

שלום וברכה

לגבי משה נאמר בתורה “ביאר משה את התורה באר היטב” – “בשבעים לשון”. והכוונה בכך, ששבעים פנים לתורה, כלומר כל דבר יש לו שבעים הבטים שונים, זויות הסתכלות עדינות שונות, וכדי להבין דבר מסויים צריך לכלול את כל שבעים זויותיו. שבעים לשון זה לא דבר מיקרי, ואסביר יותר:לשון הקודש ביסודה כוללת את כל השבעים הבטים וזויות שיש לכל דבר וענין, זו שפה עמוקה עד מאוד! אלא שכאשר בורא העולם בלל את השפות בזמן דור הפלגה, הוא הוריד את השפה האחת הזו ממעלתה וחילק את משמעותה לכל באי העולם בשבעים שפות שונות. וכפי שידוע שהמילה טוטפות בתורה היא “טט בכתפי שתים טט באפריקי שתים” ושתים ועוד שתיים = ארבע. וכאן ישאל השואל, וכי התורה לא יודעת לכתוב ארבע? לוקחים שתים בשפה זו ועוד שתים משפה אחרת מרכיבים למילה אחת וכך כותבים ארבע?! ועוד, וכי התורה מדברת באפריקנית או בכתפית? התורה מדברת בלשון הקודש בלבד! והתשובה פשוטה, הארבע כפי שהוא בא לידי ביטוי בתפילין בלשון הקודש הוא טוטפות! אתה רוצה לקלוט את עדינות ההבחנה של הארבע הזה, אם תרד לשורש השפה הזו והזו בביטוי שתים ותחבר ביניהם תגיע לכך! לאחר שבלבלו את השפות זה נעשה בפרסית וכתפית.

יש הרבה להעמיק בענין אבל הסברנו את העקרון.

כל עם יש לו זוית שנובעת מתרבותו ומאורח חייו, והדבר בא לידי ביטוי בלשונו. תשאל ישראלי מה נשמע, הוא עונה “מהמם”! ואז אתה מבין שהכל רגיל כזה ויבש. תשאל רוסי את אותה שאלה והוא במצב דומה, הוא יענה “חרשו” – בסדר… כלומר השפה נובעת מהתרבות מחום המזג ומההסתכלות על החיים. שפה היא זוית ראיה!

ביאר משה את התורה בשבעים לשון, כלומר נתן את כל שלל ההיבטים ודרכי ההסתכלות על הענין! “באר היטב”!

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל