שאלה:
מה הדין ללמוד בשבת בספר שבו בסוף דבוק דיסק וידאו (של המחשה של נושאים בספר) ?
האם הספר הופך למוקצה?
האם אני חייב להוריד הדיסק בשבת?
תשובה:
שלום וברכה
הדיסק הוא מוקצה, וכיון שהספר משמש אותו, הוא עשוי להיות בסיס לדבר האסור, והספר עצמו נחשב גם הוא מוקצה. לכן יש להסיר את הדיסק מהספר לפני שבת.
מקורות:
ראה שמירת שבת כהלכתה פרק כ סעי' נד.
אבל לכאורה הבסיס לא צריך למוקצה ואם כן זה לא אמור ליהות בסיס?
להיפך, כיון שהמוקצה צריך את הבסיס ולא להיפך דוקא לכן זה בסיס.
אני לא מבין למה המוקצה צריך הבסיס.הרי לא איכפת לי מהדיסק בשבת!!
זה שבשבת אין לך צורך בו אינו משנה, כרגע זה המקום בו הוא נשמר.
ולמה אי אפשר להקל כמו שמקיל הששכ בשעת הצורך מכיון שהמוקצה לא משמש הגבר המותר וגם דבר המותר לא משמש המוקצה!
אני חושב שהספר בהחלט משמש את הדיסק ושומר עליו.
יישר כח,
יש דיון שבסיס לדבר האסור זה רק כשהאיסור מעל ההיתר. אבל אם האיסור מתחת להיתר לא נעשה בסיס. ואולי מטעם זה יש להקל לטלטל את הספר כיוון שאי אפשר לנער את הדיסק. בפרט שלא ברור שיש לזה דין מניח אלא אם כן דרכו בכך להניח את הדיסקים שם ולפחות במקרים שהדיסק לא דבוק בסוף הספר.
בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.
1. לא הבנתי את הקשר בין שני חלקי המשפט שכתבת: "יש דיון שבסיס לדבר האסור זה רק כשהאיסור מעל ההיתר. אבל אם האיסור מתחת להיתר לא נעשה בסיס. ואולי מטעם זה יש להקל לטלטל את הספר כיוון שאי אפשר לנער את הדיסק". אי אפשר לנער זו סברא שאינה קשורה לבסיס אלא דוקא כשאין בסיס, והדיון שהזכרת הוא אכן נכון אבל לא הבנתי את הרלוונטיות שלו.
2. אדרבה אם מקומו ודרכו שם זה יותר סיבה שיחשב כמניח בכוונה ולא כשוכח…
השאר תגובה