לתרומות לחץ כאן

בסיס לדבר האסור באמצע שבת

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
1.ביום שבת במקרה שיש קערה שיש בה כלים וצלחות ומעל הכל יש סיר שמכסה הכל האם מותר להזיז את הסיר כדי לשטוף את הכלים שבפנים או שיש בזה בעיה שהקערה עם מה שבתוכה נחשבות כמו בסיס לדבר האסור בשבת?

2.ובמקרה שיש שידה שיש עליה טלפון והיא נחשבת כבסיס לדבר האסור האם מותר להזיז אותה בשביל המקום שלה כדי לנקות מה שמתחת בשבת?

3.במקרה שאסור יהיה מותר לשים ספר ואז להזיז את השידה כשיש עליה גם טלפון וגם ספר שהיא נהפכת לבסיס לדבר האסור והמותר בשבת?

4.במקרה שיש צלחת שיש בה גם קליפות וגם אוכל,או כשיש מצב שיש שידה שיש עליה טלפון וספר שמותר לקרוא בו בשבת האם מותר לקחת את הדבר שמותר לשימוש בשבת או שיש בזה בעיה שעל ידי כך הופכים את השידה לבסיס לדבר האסור?

5.האם יש בעיה לעבור דרך שלולית בשבת?

תשובה:

שלום וברכה

  1. הדין של בסיס לדבר האסור הוא כאשר בערב שבת בין השמשות היה המוקצה על דבר ההיתר, לענין “בסיס” הנעשה באמצע שבת, והיינו, שבזמן בין השמשות בכניסת השבת לא היה המוקצה מונח על גבי הכלי והונח עליו בשבת, נחלקו הדעות: יש סוברים, שחל על זה דין בסיס ואסור לנער ממנו את המוקצה, ויש סוברים שדין בסיס אינו חל על חפץ באמצע שבת, ויש שמחלקים, בין אם היה בכוונת המניח להשאירו שם עד סוף השבת, שעל ידי כך נעשה בסיס, לבין אם כוונתו להסירו משם לאחר שעה קלה. להלכה, מצדד המשנה ברורה כדעה המקילה שאין בסיס באמצע שבת. ויש שהחמירו שאף לדעה זו אין לטלטלו בעוד המוקצה עליו, אלא ינער את המוקצה ויטול את הכלי.
  2.  פרי מגדים סי’ שח משב”ז ס”ק ד נסתפק אם בכלי שמלרכתו לאיסור שהוא מוקצה קל יש דין בסיס, אולם התהילה לדוד שם ס”ק א הוכיח מדברי הראשונים שיש להחמיר בזה. במנחת שבת שם הביא מהישועות יעקב שחולק ומיקל. ונמצא השאלה שלך תלויה במחלוקת זו. בכל מקרה הבסיס לא יהיה יותר חמור מהמוקצה עצמו, ולכן לצורך מקומו מותר.
  3. רק אם תשים את הספר לפני כניסת שבת, וגם זה רק בדיעבד כשאי אפשר לנער את הטלפון.
  4. אין מוקצה לחצי שבת וכאמור. הנושא כאן יותר קשור לשאלה אחרת של ביטול כלי מהיכנו, במקרה של קליפות אין בעיה כי מותר להשליך לפח בגלל גרף של רעי. במקרה של הטלפון אולי יש להחמיר להניח קודם דבר היתר אחר, וראה עוד כאן.
  5. לא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל