שאלה:
קראו לי להיות סייעת לצהרון הגעתי ובסוף לא היה צריך ואמרו לי שם שלפי החוק חייבים לשלם לי כאילו הייתי 3 שעות. לפי הדין זה גזל או לא?
תשובה:
שלום רב,
ראשית כל: אם לפי החוק מחייבים לשלם, גם ההלכה מחייבת, מאחר ומנהגי עובד ומעביד מחויבים לפי ההלכה. וכדברי המשנה: השוכר את הפועלים מקום שנהגו… הכל כמנהג המדינה.
שנית: פועל שהוזמן לעבודה, והפועל כבר יצא לדרכו לא ניתן לבטלו. ואם ביטלו כתוב בשו"ע שחייבים לשלם לו על העבודה שהוזמן, למרות שלא עבד.
מקורות:
מנהג הפועלים מחייב: משנה ב"מ פג,א.
פועל שיצא לדרכו לעבודה וביטלו, חייבים לשלם לו, שו"ע חו"מ סימן שלג סעיף ב. ושם כתוב שנותן לו כפועל בטל – כמה נהנה שישב בטל ולא עבד. פוסקי זמנינו הורו שאם מעדיף בתשלום ולא בביטול עבודה, ואין נהנה בביטול, חייבים לשלם לו מחיר מלא.
צריך לשלם כאילו עבד את כל העבודה או רק חלק?
וגם שאני כן שמחתי על הביטול. ברור שהרבה יותר כיף להרוויח כסף בלי לעבוד מאשר עם לעבוד
שלום רב,
לפי החוק מגיע לך כל השכר. ותמשיכי לשמוח.
שלום רב,
לפי החוק כל העבודה, לכן מגיע לך הכל.
השאר תגובה