שאלה:
ארנק *שנשכח* על שולחן מלפני שבת (וכידוע השולחן אינו נעשה מוקצה לכל השבת מפני שהארנק לא הונח שם בכוונה) ,מה הדין כאשר המוקצה עליו,האם יש לומר שלמרות שלא הוקצה לכל השבת הוא מוקצה כל עוד הארנק עליו? או שגם כאשר הארנק עליו מותר לו לטלטל את השולחן? אם השולחן מוקצה כל עוד הארנק עליו ,איך מותר בדין זה להטות את השולחן כדי שהארנק יפול ? הרי אם השולחן מוקצה כל עוד הארנק עליו , אסור אפילו להטות את השולחן (בידיים).
תשובה:
שלום וברכה
השולחן אינו מוקצה, אבל לכתחילה יש לנער את המוקצה מעליו תחילה [אא"כ הוא יכול להתקלקל או שהוא כבד וכיוצא בזה].
מקורות:
משנה ברורה שי, כט.
תודה רבה, אשמח אם תענו לי על עוד 2 שאלות : 1 .הבנתי שלמשנה ברורה , אם הנחתי דבר מוקצה לרצוני באמצע השבת,ולא לפני השבת, הבסיס אינו מוקצה.בדיוק כמו הדין של מי ששכח ארנק על שולחן(כמו שעניתם לי) האם הבנתי נכון?
2. אם הבנתי נכון , מה הדין לגבי מי שהניח קליפות גרעינים על צלחת בשבת, האם מותר להטות את הצלחת בידיים ולהפיל את הקליפות ? כי אם הצלחת אינה נעשית מוקצה מותר לנער ממנה את הקליפות (בידיים).
1. בראשונים נחלקו לענין זה, אולם המשנה ברורה רסו, כו אכן פסק להקל.
2. מותר. כמו כן מותר לפנות מהשולחן מדין גרף של רעי.
השאר תגובה