שאלה:
שלום לכבוד הרבנים!
בסוגיית קוקדיקוס (גיטין ע:) בעניין אדם שאמר כתבו גט ואז נשתתה ואמר שלא יתנו נחלקו ר"ל ור' יוחנן , שר"ל-סובר אפשר לתת את הגט לאלתר-שמדמהו לישן ואילו ר' יוחנן סובר רק שיחזור להיות שפוי-שמדמהו לשוטה. וראיתי באחרונים שבאמת לכו"ע מדאורייתא הגט תופס אלא שר' יוחנן מחמיר וגוזר מדרבנן שהגט לא תופס והסברה שלא יטעו אנשים ויראו שניתן לאדם שאינו שפוי(קורדיקוס) ואז יגידו שאפשר לסמוך על שוטה שאמר תנו גט. ולכאורה ק"ק שהרי את הגט הבית דין נותנים וממילא הם אילו שבודקים כל מצב והם יחליטו האם הוא קורדיקוס או שוטה ומה שייך כאן חשש של העולם שיחשבו ש'אפשר לסמוך על אמירת תנו של שוטה' שהרי רק הדיינים מחליטים מה שאין כן בגזירת הטמנה ברמץ שזה חשש שאנשי העולם יטעו וכו'
תשובה:
שלום רב,
באופן עקרוני ודאי גם אינו צריך כלל בי"ד. אמנם דעת הנודע ביהודה (תניינא אבה"ע סי' קעד) שגט צריך בי"ד מעיקר הדין. ורבים חלקו עליו כפי שהביא גם בפתחי תשובה על סדר הגט ס"ק ח'. אולם בדרך כלל כשאפשר מחמירים להצריך שלשה. אבל ישנם הרבה מקומות שלא החמירו את שיטתו, וגם המחמירים לא עשו זאת אלא לחומרא ולא מעיקר הדין. ראה בשו"ת ציץ אליעזר חלק יח סי' עו. ובכל אופן, גם לשיטת הנוב"י אכן כנראה יש חשש שכל הבי"ד יטעו.