לתרומות לחץ כאן

ברכה על פולים או ארבעס בסוף סעודה / שינוי המקום בברכת הריח

שאלה:

שלום הרב,
1.אצלנו במשפחה מביאים פולים(מבושלים) אחר סעודת שבת לפני ברכת המזון, כוונתנו שהפולים הם קינוח(וכן אעפ"י שעדיין יש לחם על השולחן אף זה שלב שאף אחד לא מתכוון יותר לאכול לחם,אולי זה נחשב לסילוק סעודה שהרי החיד"א הביא מנהג שהיו מברכים בתוך הסעודה אחר סילוק לחם על מלפפון ברכה ראשונה…) האם צריך לברך עליהם?
2.כשאנו מברכים ברכת ריח על הבשמים בליל שבת בבית הכנסת, האם כאשר אנו מגיעים הביתה נחזור שוב לברך? אם לא, אזי מתי נתחייב שוב בברכה?

תשובה:

שלום וברכה

שאלה דומה מצינו בזה לענין מאכל הארבעס – חומוס שאוכלים בני אשכנז במסיבות שלום זכר וכדומה, שבס' שלחן הטהור סי' קעז סעי' ד כתב שכאשר זה בא לקינוח מברכים על זה ואינו נפטר בברכת הפת, ובס' דעת תורה למהרש"ם שם נסתפק בדבר והורה לאכול זאת תחילה וסוף עם פת, וכך זה נפטר מברכה. ומכל מקום כתב, שאם אותו אדם אף פעם לא אוכל זאת לשובע, ותמיד זה אצלו רק קינוח, ודאי מברכים וא"צ לאכול תחילה וסוף עם פת.

בשו"ע סי' ריז סעי' א מבואר ששינוי מקום אינו יוצר הפסק כאשר היה בדעתו לחזור, אבל אם היה שינוי משמעותי יותר, כגון הפסקה לתפילה או הליכה יותר משמעותית ולא קרובה ממש, יש לברך שוב, ראה משנה ברורה שם.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. העולם אומרים שפולים מטלפט עם הפת(בתור סלט) ויש לו גדר של תבשיל(כמו שלא מברכים בסעודה על חתיכת של תפוחי אדמה מבושלים), אז מה הדין?

  2. לכן דימיתי זאת לארבעס שגם זה נאכל אצל הרבה אנשים כחלק מעיקר הסעודה. ראה אם אצל כולם זה תמיד חלק מעיקר סעודה ורק מעט אנשים משתמשים לקינוח ודאי אין לברך, אבל אני לא בקי במנהג.

  3. יישר כוח! ובאופן כללי מה ההגדרה של סילוק סעודה מאכילת לחם, האם זה שאין כוונתי יותר מלאכול לחם או שבנוסף לכך צריך שלא יהא מצוי לחם על השולחן?

  4. צריך סילוק שלחן ממש, לכל הפחות הסרת המפה ונקיון השלחן, למעשה כמעט ואין נושא של סילוק שלחן בזמנינו.

  5. שלום כבוד הרב
    אני לא כותב השאלה המקורי
    לגבי מה שכבוד הרב כתב כאן: בשו”ע סי’ ריז סעי’ א מבואר ששינוי מקום אינו יוצר הפסק כאשר היה בדעתו לחזור, אבל אם היה שינוי משמעותי יותר, כגון הפסקה לתפילה או הליכה יותר משמעותית ולא קרובה ממש, יש לברך שוב, ראה משנה ברורה שם.

    בירכתי מיני בשמים בבוקר, לא זוכר אם כיוונתי שאוכל להמשיך להריח את זה במהלך היום, אם זה בכלל מועיל בשביל לא להצטרך לברך פעם נוספת, לא בטוח.
    אך יצאתי לקניות, במרחק 13 דקות הליכה מהבית בערך, ובטח הייתי באזור שם יותר מחצי שעה. האם אני יכול לברך שוב על הבשמים שלי?
    ואם כן, האם זה בגלל שהקניות נחשבים ב"כגון" שכבוד הרב כתב "אבל אם היה שינוי משמעותי יותר, כגון…"

    תודה רבה כבוד הרב, המשך יום טוב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל