לתרומות לחץ כאן

נייר מוקצה בשבת

שאלה:

בעבר שאלתי על משקפת השמש שלי בשבת שאלות מגוונות.

עלתה לי שאלה נוספת.

תזכורת לפי איך שזה נראה היכן שהשמש מוקרנת http://www.astroemporda.net/wp-content/uploads/2014/07/IMG_20140705_094441.jpg

לאחר שהשמש עברה את גובה המצהר, והתקרבה יותר לכיוון המערב. אז התמונה המוקרנת כבר פחות בהירה.

במצב כזה אם אני מטה קלות את השפופרת הכתומה שבתוך המכשיר כלפי מעלה, התמונה נעשית יותר בהירה. לכן במקום לתפוס את השפופרת מוטת ללמעלה. אז אני מכניס נייר קטן ומקופל בדפנות שבין הפתח לשפופרת. כמו בצילום הזה http://up416.siz.co.il/up1/mjojkdixbttz.jpg

וזה מחזיק את השפופרת באופן כזה שהתמונה תהיה בהירה.

לפעמים קורה שהנייר נופל ממקומו כתוצאה של שינוי בפוקוס התמונה, או טלטולים כאלה ואחרים. ואז אני מחזיר בחזרה את הנייר למקומו.

האם מותר לי להחזיר אותו למקומו גם בשבת.?

כאן כמובן שהנייר הוא לא חלק מהמכשיר, שממילא שלם גם ככה. ואת הדף המקופל אני הכנסתי רק בשביל שיחזיק את השפופרת באופן כזה שהתמונה תעשה יותר בהירה. והנייר משתף פעולה בשיפור איכות הראיה, בזה שאני שם אותו. לכן אני שואל אם מותר לי להחזירו גם בשבת, באם הוא יצא ממקומו.

תשובה:

שלום וברכה

נייר ריק בעיקרון הוא מוקצה בשבת, אם אתה יכול להשתמש בנייר שיש לו שימוש כמו טישיו נקי, או נייר כתוב בכתב שמותר לקרוא בשבת – מותר.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. באחד האתרים כתבו לי שדף ריק שאני יעדתי אותו במיוחד למטרה הזאת, כבר אינו מוקצה. לכן מותר לי להחזירו למקומו כפי שהראתי בתמונה השניה.

    יש שאלה אחרת. בעבר אמרת לי שאני יכול להכניס לטלסקופ עיניות, ואפילו להבריג אותם, מכיוון שאני שם אותם באופן זמני, ובמהלך הערב אני גם מחליף אותם בשביל לקבל הגדלות שונות, ואחרי התצפית אני מוציא אותם. ולכן אין זה דבר קבוע, שהופך את זה, לאסור. אם הייתי מרכיב משהו שאמור להישאר באופן קבוע על הטלסקופ, ודאי שהדבר, אסור. כלומר הרכבה זמנית, מותרת. וקבועה, אסור.

    אני את פיסת הדף המקופלת אני שם במטרה שתישאר שם, עד שתתבלה, ורק אז אני אחליף אותה. לעיתים תוך כדי השימוש במכשיר, ומיקוד התמונה, הדף יוצא, וכמובן שאם אני מחזיר אותו, זה על דעת שישאר באופן קבוע. אם הוא יוצא משם, זה רק בגלל טלטול כזה או אחר של המכשיר, ומיקוד התמונה.

    לפי כך השאלה, האם מותר לי להחזיר את פיסת הדף המקופלת בשבת, על דעת להשאיר אותה.?

    אני שואל כי אני יודע שהרכבה קבועה, אסור. והרכבה זה חלק של ציוד ששייך למכשיר או שמיועד לו. ואת הדף אני לא מרכיב, אלה מכניס אותו כפי שרואים בתמונה. ואף על פי שאני שם אותו על דעת להשאירו, אני יודע שהוא עלול לצאת בפעם זו או אחרת שאשתמש בו. וכמובן שזה יכול לקרות גם בשבת.

    לכן אף על פי שהדף כבר איננו מוקצה, כי הוא מיועד למטרה הזאת בלבד. אם אני שם אותו בשבת, על דעת להשאירו, ולא מדובר כאן בהרכבה, וזה משהו שיכול לצאת מעצמו. לכן השאלה אם אותר לי להרכיבו על דעת להשאירו, או שאם כבר מותר לי לשים אותו, זה בתנאי שאני אוציא אותו אחרי שאסיים, בדומה לעינית שאני מוציא בסיום תצפית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל