לתרומות לחץ כאן

הבעל רוצה להתגרש בטענה שיש לו רק בנות ורוצה לקיים פריה ורביה

היי רציתי לדעת האם שי זוג שיש לו רק בנות ועדיין לא קיימו מצוות פרייה ורבייה והאישה סיימה ללדת .האם מותר לגבר על פי ההלכה לשאת אישה אחרת או להתגרש ? בתירוץ שצריך לקיים מצוות פרייה ורביה עם אישה אחרת. מה הדין לגבר במקרה הזה

תשובה:

שלום רב,

לא. הבעל אינו יכול לגרש את אשתו או לשאת אישה נוספת בטענה זו.

מקורות:

מדין הגמרא (יבמות סד) זוג שחיים ביחד עשר שנים ולא נולדו להם ילדים למרות ניסיונותם חייבים להתגרש, משום שזה המדד לאפשרות לתת ילדים ואם הניסיונות היו לשוא, עליו להתגרש כדי שיוכל לקיים מצוות פריה ורביה. אולם כבר כתב הרמ"א באבה"ע סי' א' שהיום (כבר לפני 400-500 שנה וגם יותר) לא נהגו לכפות על זה. ולכן אנו רואים משך השנים הרבה מאד זוגות שאין להם ילדים כלל ובכל זאת לא התגרשו מעולם וחיים באושר ביחד.

אולם הלכה זו אומרת שאין הבית דין כופה עליו לגרש ולקיים פריה ורביה. אבל אם הבעל עצמו רוצה לגרש בטענה זו, הוא יכול ראה שם סי' קנד סעי' י'. וראה בשו"ת נפש חיה סי' מב שכתב: "והנה לפענ"ד יש עוד להעיר בזה במה שלא העירו המפרשים ולומר טעם דבשהה עשר שנים ולא ילדה יכול לגרשה בע"כ לפי מה שהבין הרא"ש כלל מ"ב דבכל מקום שבאיש כופין להוציא הוא הדין באשה, דלא תיקן ר"ג שתהא עדיף כח האשד מכח האיש וא"כ ה"ד בשהה עשר שנים ולא ילדה דהדין הוא שהיא יכולה לכוף אותו ולגרש היכא דבאה מחמת טענה דבעינא חוטרא לידה עי' בבית שמואל סי' קנ"ד סק"א דאף לדידן שאין נוהגים לכוף בענין הזיווגים והיכא דשהה עשר שנים ולא ילדה אין כופין להוציא מ"מ כשהיא באה מחמת טענה ומבקשת גט כופין אותו להוציא ואם כן נראה דהוא הדין לאחד חדר"ג היכא דהוא בא מחמת טענה מדאי טענה דידיה עדיפא מדידה דהוא מצווה על פו"ר ולא עדיף כח האשה". וראה עוד בשו"ת ושב הכהן סי' נה ושו"ת דברי חיים אבה"ע ח"ב סי' יד. ומ"מ במקום שהסיבה לחוסר הילדים לפחות עתה הוא מחמת האישה (שהיא פסקה מלדת) עפ"י עיקר הדין הבעל יכול לכוף אותה להתגרש.

אלא שהשאלה המוצגת לפנינו הוא באופן שיש להם בנות. אמנם בנים אין ולכן עדיין לא קיים פריה ורביה. אולם זרע יש להם.

ראה שם סי' קנד סעי' י' ברמ"א שכתב בשם הריב"ש: "י"א דכל זה דלא הוליד כלל, אבל אם הוליד זרע קיימא, אף על פי שלא קיים עדיין פריה ורביה, אין כופין להוציא". כלומר, די אם יש לו זרע כדי לעקר את טענת הגירושין. אולם כתב שם בבית שמואל שזה רק אם עדיין היא יכולה ללדת למרות שכבר חלפו עשר שנים ועדיין לא קיים פריה ורביה, אין לו טענת גירושין. אולם אם היא כבר זקנה, עדיין יש טענת גירושין – כך עולה מדבריו. אלא שדברי הריב"ש אינם מוסכמים. ראה בפסקי דין רבניים כרך יב עמוד 215 שהביאו מהקרן אורה ביבמות שם סד,א שכתב על דברי הרמ"א אלו שמדברי הרשב"א הריטב"א והנמוקי יוסף שם לא נראה כן, אלא די בזרע שיש לו כדי לקעקע את טענת הגירושין. וראה עוד בדברי חיים הנ"ל.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל