לתרומות לחץ כאן

גט מעושה – כפיה על השליח למסור את הגט

כבוד הרבנים שאלה הנוגע למעשה פלוני נתן גט מרצונו הטוב לשליח ע"מ למוסרו לאשתו בלא שום תנאי והשליח אינו רוצה למסרו להאשה עד שתתדיין עם בעלה על כל הסכסוכים שביניהם בבי"ד של ישראל אחר שכבר התדינו בערכאות של עכו"ם והשופט הנכרי כופה על ידי איומים את השליח למסור את הגט. הזה נקרא גט מעושה?
אם שופט אינו יודע מי השליח וכופה את הראש בית דין שיראה שהשליח ימסור את הגט מה הדין? כשכופה את הבעל שאומר שמרצונו נתן את הגט וכופה אותו שאם השליח לא ימסור הגט
יקנוס אותו בעונשים הזה מהו הדין בזה?
תודה רבה על המענה

תשובה:

שלום רב,

אם אכן זה המצב שהבעל ציוה לכתוב גט כדבעי, ומינה שליח בבי"ד למסור את הגט לאישה, והשליח מצד עצמו אינו מסכים לתת לה את הגט, וגם כשהוא עושה כן זה רק מחמת האיומים שהשופט הנכרי מאיים עליו. יש מקום גדול לומר שאינו נחשב לגט מעושה. אולם מאחר שאתם אומרים שזה שאלה הלכה למעשה, ברור שצריכים כאם

ראה בפתחי תשובה על סדר הגט (ס"ק מג) שהביא מה שדנו הפוסקים האם השליח יכול לחזור בו משליחותו או לא. כלומר, ברור שאם השליח מחליט שלא למסור את הגט בפועל לא מתבצעת השליחות. אולם השאלה היא מה הדין באופן שהשליח מכריז שהוא מבטל את שליחותו. האם אח"כ יכול לחזור בו ולבצע את שליחותו ללא קבלת שליחות מחודשת או לא. והביא בשם הגט מקושר שהשליח אינו יכול לחזור בו. ונראה שלפי"ז אם יכפו את השליח לגרש בע"כ לא ייחשב לגט מעושה. ראה שם מה שהביא בשם הברית אברהם שליח שקיבל על עצמו את השליחות, ואח"כ דרש סכום נוסף, והגוי כפה אותו למסור את הגט בסכום הראשון שהסכים עליו, ופסק שאם השליח אינו יכול לחזור בו משליחותו, הגט לא נחשב לגט מעושה וכשר. אולם אם נאמר שהשליח יכול לבטל את שליחותו, א"כ לכאורה הגט נחשב לגט מעושה. עיי"ש.

וראה שם ברמ"א שכתב על סדר הגט על השאלות שמסדרי הגט שואלים את השליח: "ואחר כך חוזרין ושואלין לשליח אם הוא עצמו לא בטל השליחות, או אם לא עשה שליח אחר, או אם עושה שליחות זה באונס או מכח נדר או שבועה, או אם מסר מודעא על השליחות, והוא משיב להם על לאו לאו, ועל הן הן".

אולם בכל אופן מבין השורות אני מזהה שהבעל הוא המושך בחוטים… והסירוב של השליח נובע לאור בקשת הבעל, או לפחות אמירת הבעל שזה לא על דעתו, משום שבבית המשפט כנראה הוא יצא וידו על התחתונה, אלא שאין לו ברירה וחלק מההסדר בבית המשפט כולל נתינת גט מרצון לכן הוא אומר שזה מרצון. א"כ יש כאן בעיה חמורה של גט מעושה, וכאן חייבים לדעת את הפרטים היטב, ובכל אופן, ידועים דברי הרשב"א בתחילת פרק השולח והובא גם בחידושי רע"א שם, שכל לשונות הביטול הקיימים שם בסוגיה שדנים אם הגט בטל או לא, זה רק באופן שהבעל רוצה לגרשה. אבל אם אנו יודעים שהבעל אינו רוצה לגרשה לעולם לא ניתן למסור גט באופן שהבעל אינו רוצה לגרשה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל