לתרומות לחץ כאן

שהחיינו על פרי חדש / סיוע לגר / זהירות מנוכלים

שלום רב,
תודה רבה מראש על העזרה.
השאלות:

1. אם ברך והתחיל לאכול פרי ואחרי ביס או שניים נזכר שצריך לברך שהחיינו, האם מברך שהחיינו ? הרי הוא אכל כבר כמה ביסים מהפרי.

2. אם גוי עושה תהליך גיור, האם זו מצווה לעזור לו ? הרי גר היית בארץ מצרים.

3. יש כל מיני גימטריה של התאמות זוגיות מהקבלה, האם מותר לרב או לפלוני לייעץ בקשר בחירת בת/בן זוג והתאמת השמות או בחירת שם לתינוק.

תודה רבה

תשובה:

שלום רב

  1. כיון שהוא עדיין באמצעה של אותה אכילה ראשונה ניתן עדיין לברך ברכת שהחיינו. כל זמן שעדיין דעתו לאכול עוד השמחה נמשכת, ראה קיצור שו"ע סי' סג סעי' ט. וכן נראה במשנה ברורה סי' רכה ס"ק יג.
  2. המנהג הוא שדוחים את הגר שלוש פעמים, ונתנו לכך רמז במה שכתוב אצל רות, ששלוש פעמים אמרה לה נעמי "שובנה" – והיינו שישובו לבית אביהן ולא יתלוו אליה בדרכה לארץ ישראל. לאחר מכן, לדעת הר"י אלברצלוני (הובא בהגה' הר"י פערלא לרס"ג מצוה יט) יש מצוה מיוחדת לסייע לו בהליך הגיור, וזאת משום שלדעתו מצות אהבת הגר חלה עליו מהרגע שהוא מקבל על עצמו להתגייר. אמנם מדברי הרמב"ם בהל' דעות פ"ו ה"ד דייקו האחרונים שמצות הגר חלה רק לאחר שבא לכלל ישראל במילה וטבילה.
  3. לגבי התאמת שם לתינוק לא ידוע לי שקיים כזה דבר, ונראה לי שכל העוסקים בכך משקרים. כמובן, תמיד ניתן לייעץ לבחור שם מהמקורות ולא מאלו החדשים שאין להם יסוד ושורש, אבל כל יעוץ פרטני יותר חסר בסיס. לגבי התאמת שמות בני הזוג, איןלכך יסוד בקבלה, אבל יש לכך יסוד בספרי הסגולות למיניהן, אבל אם נתחיל לעשות את כל הסגולות שנאמרו אין לדבר סוף… וקיבלנו מרבותינו להמנע מכך לגמרי ללכת בתמימות ולפעול ברכי הטבע כפי השכל שחנן אותנו הבורא והלב שנטע בקרבנו. כמו כן, יחידי סגולה בקיאים בענין זה, מהם צאצאיו של הג"ר אריה לוין שקיבל זאת איש מפי איש, וכן ידע זאת הגרי"י פישר זצ"ל, אולם רוב העונים בענינים אלו נוכלים. כלל נוסף חייב לנקוט בידינו, כל מי שאינו תלמיד חכם מופלג בתורת הנגלה אין להתייעץ איתו בדברים אלו, וכן מי שנוטל כסף עבורו או עבור מוסדותיו, יש להמנע מלגשת אליו, אלא אם כן אתה נותן בבחירה ואין מצידו כל דרישה או בקשה אפילו מרומזת הנראית כמותנית במתן הברכה או היעוץ.

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל