לתרומות לחץ כאן

היפוך השמות בכתיבת הגט

שלום רב

לאחרונה נתברר לי כי במעמד הברית ניתן לי שם מוחלף משמי המכונה והידוע בפי כל, דהיינו במקום אלעד שלמה נקראתי בברית שלמה אלעד. בעוד בכל הקשור לכתובה הבנתי שאין חשש, הואיל ונתגרשתי מאשתי הראשונה ונישאתי בשנית האם יתכן והגט הנכתב לה פסול, ובניה שיוולדו לה מנישואים שניים יהיו ממזרים?

תשובה:

שלום רב,

הגט כשר לחלוטין, וכך היו גם צריכים לכתוב לכתחילה למרות שהיו יודעים על כך בשעת כתיבת הגט.

מקורות:

הנושא של היפוך השמות בגט נמצא באבה"ע סי' קכט סעי' יד. אלא שמקור הדינים עוסקים במקרה שיש לאדם ב' שמות, וחילקו את זה בגט לשנים, לדוגמא, קוראים לו אלעד שלמה (ביחד) וכתבו אלעד דמתקרי שלמה, וכד'. אולם הפוסקים שם עוסקים גם באופן שהוא הפך את השמות. ראה שם בגט פשוט (ס"ק צט) כתב: "ומלתא דפשיטא הוא בעיני, דמי שנקרא בעת הלידה שני שמות ראובן שמעון, וכן רגיל לחתום וכן עולה לספר תורה, אם יהפוך השמות בגט, ויכתוב שמעון ראובן, הגט פסול. ודמי למי שנקרא שם טוב וכתב וטוב שם או למי שנקרא יום טוב וכתב טוב יום דמלתא דפשיטא הוא דהגט פסול או בטל" וכך כתב גם בברכת המים סי' יט ס"ק לח. אולם יש שחולקים על כך ראה אולם בישועות יעקב (סדר הגט ס"ק יט), ונכדו בשו"ת ברכת רצ"ה סי' ט' חידושי אנשי שם סי' פ'.

אולם במקרה האמור, לדעת כולם יש לכתוב כך. משום שהשם הנקרא אצל כולם כולל בעליה לתורה הוא אלעד שלמה. אז כך הוא השם. השם "עריסה" (שם שנקרא בברית) שתמיד יש לכותבו הגט (שלמה אלעד) הוא רק באופן שלפחות מעט עדיין קוראים לו כך. אבל במקרה שלך גם במסמכים השונים גם בעליה לתורה, וגם אצל כולם אתה נקרא אלעד שלמה, לכן השם עריסה נחשב "השתקע השם" המבואר שם בסעי' יח שאין לכותבו בגט כלל.

בנוסף, יש אומרים שבאופן ששם עריסה של האדם הוא שתי שמות, כמו אלעד שלמה, אולם אצל כולם הוא נקרא באחד מהם, לדוגמא, אצלך אני מניח שהשם העיקרי הוא אלעד. זה נחשב לחלוקה של השמות, ומעתה גם באופן שהפכו את השמות הגט כשר ויש לכתוב כך לכתחילה לפי אותם דעות. (ראה שו"ת בית אפרים תחילת סי' פה).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל