לתרומות לחץ כאן

אדם שמציק לי מותר לי להציק לו בחזרה?

שלום כבוד הרב,
מה הכוונה בפסוק-"הקם להורגך השכם להורגו"?
האם זה אומר שאם בחורה שהציקה לי ועשתה לי נזק נפשי וכספי ניתן לנקום בה?

תודה מראש,

תשובה:

שלום רב

חלילה וחס!

הפסוק מדבר על כך שכאשר אדם קם לרצוח את חברו, מותר לנרדף להציל עצמו על ידי הריגת הרוצח. דבר מאוד אקטואלי היום… מה שנקרא "ניטרול המחבל". אולם, בכל חשש גרימת נזק וכדומה יש לפעול בדרכים המקובלות, יש הורים מורים בית דין רבנים ועוד ועוד דרכים למניעת ההיזק.

כדאי לפנות לגורמים החינוכיים אצלכם בבית הספר או בכל מקום אתן נמצאות, שיטפלו בתופעה העגומה.

בהצלחה רבה ויום נעים!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לכבוד הרב שלום רב.
    ומה אם לא מדובר בתלמידות, או במסגרת כלשהי שאפשר להתלונן? לדג' שכנים רעים ומנווולים ברשות התורה, שגורמים נזק עצום רגשי וממוני. האם אסור לאדם להתקומם ולהלחם על נפשו? הלא ידוע שכל דאלים גבר.
    נראה לי שההגיון אומר שמצד דין התורה היה צריך להיות מותר, אע"פ שהוא מכניס את עצמו לסיכון שיקחו אותו למשטרה. לפחות אחרי שהוא יוריד סטירה לשכן באישון לילה, הכלב יבין שהגיע הזמן למצוא תחביב אחר במקום להתעלל בשכנים.
    אם אדם לא יגן על עצמו, ידרכו עליו בוודאות. זו המציאות. ואני ממש לא מדבר רק על חילונים. אדרבה, אצל "הצדיקים" יש הרבה יותר מקהלות מגובשות ודורסניות. והשם יצילנו.
    סיכום: לדעתי, כל עוד אין בזה חילול ה', *מצווה* לקיים "ובערת הרע מקרבך".
    בתוך עמי אנוכי חיה, ולא מנותקת מהמציאות.

  2. יצר הנקמה פועם אצלך חזק… וכל תשובה אינטרנטית כזו או אחרת לא תועיל להרגיע אותה… רק דבר אחד נותר לי לבקש, אל תהיי "נבל ברשות התורה" !! – כלומר, לנסות להצדיק התנהגות שלילית ע"י כל מיני פסוקים ואמרות חז"ל שאינם רלוונטיים כלל למטרת המצטט.

  3. ועדיין. אם אדם לא יגן על עצמו (לא כנקמה), אז ימשיכו למרר את חייו.
    לדג' משמרות הצניעות של החרדים, המכות של המחבלים עם המתנגדים, וכו' וכו' וכו'. לא יתכן שזה מנוגד לתורה, שהרי רבנים מעורבים בזה, ולא רק שועלים קטנים מחבלים בכרמים.

  4. מותר לאדם להתגונן כאשר זו האפשרות המסורה לידו. לגבי הדוגמאות שנקטת אינני מכיר, ב"ה אני חי בעולם החרדי כבר ארבעים שנה ותמיד חייכו אלי חיוך רחב כולם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל