שלום כבוד הרב,
אני חייל, והמפקדת אמרה לי שצריך להסתובב עם נשק בשבת, כי זה פיקוח נפש
ואני שומר שבת, האם מותר לי? היא טוענת כמו שאמרתי שזה פיקוח נפש וגם שלפעמים יש הקפצות וייקראו גם לי ולשאר החיילים ואנחנו נצטרף לאבטחה הזאת.
תשובה:
שלום רב
השאלה הזו אכן במקומה בימים טרופים אלו. קשה לתת בענין הגדרה ברורה, והכל תלוי בנסיבות. ברור הדבר שמי שנמצא במקומות מועדים לפורענות, בישובי ספר, או ביהודה ושומרון, יש מקום שישא איתו את הנשק, יש צורך במקומות אלו בנוכחות מסיבית של נשק. בשאר אזורי הארץ, יש צורך בנוכחות של נשק בבתי הכנסת וכדומה, אבל אין צורך שכל מי שרק יש לו נשק ישא אותו עליו, ולכן יש להמנע. הטיעון של הקפצות וכו' לא נשמע רציני, לא מדובר במשהו של חרום אלא במין תורנות וחלוקת אחריות בין הפלוגות או החטיבות השונות, ותוכל בהחלט ללכת ולהתארגן בבית ולקבל החלטות בהתאם לנחיצות בשעת מעשה.
מקורות:
למעשה במצב הנוכחי כלל לא ברור שהאקדח או הרובה הוא מוקצה, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק כ הערה כח שסבר שהואיל ורוב תשמישו של אקדח הוא להרתעה [במקום שאין סכנה מוחשית] הוא כלי שמלאכתו להיתר, וכן במקום שיש סכנה מוחשית הוא נחשב כלי שמלאכתו להיתר כיון שהוא משמש להצלת חיים דבר המותר בשבת, למרות שיש לפקפק בזה ולכאורה הדבר תלוי בנדון הפוסקים לגבי סכין של מילה אם הוא נחשב כלי שמלאכתו להיתר כיון שהמילה ביום השמיני מותרת בשבת, לכן ודאי שיש להחשיבו כמוקצה אולם במציאות שלנו סברות אלו נותנות פתח מרווח יותר להתיר את טילטול הנשק שלדעתו יש בו צורך רב כיום.
כשאין כל צורך בטחוני הנשק נחשב מוקצה מחמת חסרון כיס.
מה לענין מקום שאין בו עירוב כלל
אם אין פיקוח נפש – אסור כמובן.
סליחה מראש. לעורך כל הערה כח הוא לא כותב שיכול להיות שהנשק היום או מתי שזה רק להרתעה נדון ככלי שמלכתו להתר אלא הוא מסתפק לגבי האם להתיר לטלטלו מבין לצורך גופו ואם היה מסתפק האם לקרוא לנשק כלי שמלכתו להתר היה מסתפק האם מותר כמו כל כלי להתר ולא היה מסתפק האם זה נקרא לצורך או לא
מחוץ לסוגריים הוא כותב לצורך גופו, ובתוך הסוגריים כוונתו להוסיף עוד, שאולי זה בכלל כלי שמלאכתו להיתר כיון שכוונתו להרתיע. הוא כמובן לא מכריע כך, אבל זה מה שהתכוון להוסיף בסוגריים.
השאר תגובה