לתרומות לחץ כאן

מנהג הכפרות כשזורקים אח"כ את התרנגולים

בס"ד
שלום וברכה, האם מנהג הכפרות בתרנגולים יעשה גם שידוע שהתרנגולים הולכים לפח, וזאת מפני משרד הבריאות (בחול) שאינו מתיר מכירת עופות ללא פיקוח במקום נקי ומאושר . (מפני חשש מחלות ) ולשאלה, הרי ראיתי שאפילו כפי שנהג לדעת הספרדים הרב עובדיה יוסף זצק"ל שבשארית חייו חזר למנהג הכפרות בתרנגולים וכך הורא לסובביו , ומפני דעת המקובלים כגון הארי זל ועוד, ששיבחו את המנהג שמכפר על נפש האדם.
בהלכה היומית הם כתבו כך :" "הנח להם לישראל במנהגם". ובפרט שנוהגים ליתן הכפרות או דמיהן (דהיינו כסף כנגד מחיר עוף אחד לכל אדם), לעניים, ובזה יש מקום לומר שגם הרשב"א מודה להתיר, כיון שיש טעם בדבר גם על פי פשוטן של דברים. "

ומדבריהם שכתבו "ובפרט שנוהגים " משמע שלא חובה שהיותר לאכילה , ורק שכתבו שם להזהר מצער בעלי חיים, ונניח שאין את הבעייה של צער בעלי חיים, האם מותר לקיים את המנהג ?

תשובה:

שלום רב,

מנהג הכפרות בתרנגולים הוא דווקא אם הם הולכים לשחיטה, ולא עוד אלא לשחיטה לפני יום הכיפורים. אם ממילא זה נזרק, ודאי כבר עדיף לעשות כפרות על כסף. (ראה חוט שני ר"ה יום כיפור סוכות עמוד צה).

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בהמשך לשאלה, כאשר שוחטים את התרנגולים האלו, השחיטה כשרה, ורק שהן נזרקות, אולם ששאלתי את השוחטים הסבירו כי קבלו הוראה מרב לקיים את המנהג אפילו שנזרקות, שהרי המנהג בפני עצמו זה בכוחו המצווה , ולא מה עושים עם התרנגולות. לע"ד זה תלוי בשאלה האם החוזק של מנהג בדבר הזה הוא על עצם המעשה של כפרה כדברי הארי ז"ל ואז אע"פ שהן נזרקות לאחר מכן הן בעצם כפרה כקרבן שלא נאכל, או שעצם המנהג הוא חלוקת התרנגולים לעניים, שאז ודאי שניתן לבטל את המנהג, שהרי המטרה היא החלוקה לעניים והכפרה היא רק עניין צדדי שמתווסף ? (והכל בלבד שאין צער בעלי חיים ודאי)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל