לתרומות לחץ כאן

שאלות בהלכות יום הכיפורים

שאלה:

פתקא טבא

נעליים הם מוקצה ביום הכיפורים, השאלה לגבי נעלי גדולים וקטנים ואיזה סוג מוקצה?

בישול ביום כיפור : נתינה בתחילה ,שהיה, חזרה ביום טוב רגיל כל אלה אסורים או מותרים? וביום כיפור מותר לשים על הפלטה דבר לח או לבשל לילד? ממילא הסיר הוי מוקצה?

בשעת חזרת השץ להיות בחוץ לומר תפילות אישיות – אל זה אני מתחבר טפי תחת האויר הצח בתפילה אישית שלי ולאו דווקא לפיוטים…
ורק יג מידות וקדושה לומר עם הקהל כאשני שומע שהגיעו לכך

האם מקרי עם הקהל לעניין זה? אני שומע ולאו דווקא רואה את הקהל כשאני עומד בחוץ לבית הכנסת ומקשיב ומתפלל תפילות אישיות

העמד דבר על חזקתו רוב העולם נשאר עשיר ומיעוט מעני רוב האנשים לא מתו ולא חלו , מה אדם אמור להרגיש במוצאי יום הכיפורים, או במהלך עשי"ת שהוא דווקא יהיה חלק מהסטטיסטיקה שהיא מיעוט מה פשר הפחד להיות ממיעוט

דיני נדה לטהורה ביום כיפור – ההרחקות כוללות להעביר דבר ליד? ושיעור טפח בהפרדה בין המיטות או שאפשר להקל? חייב נר בחדר כשיש אור בשירותים?

מי מדליק נר נשמה בערב החג? האשה לפני הדלקת נרות או הבעל ואפילו
לאחר הדלקה של האשה?

בבית כנסת שמו לימון ל100 ברכות האם לגר"א הוי סתם חשש לבטלה שהרי אפשר לאכול את הלימון

תודה

תשובה:

שלום וברכה

1. נעליים אינם מוקצה ביום כיפור כיון שיש מצבים שמותר ללכת עם נעליים כמו במקום שיש בוץ טובעני [הכרעת הגר"נ קרליץ].

2. יום כיפור לכל דיני הבישול דינו כשבת ולא כחג, אין בו היתר של צורך אוכל נפש.

3. אין חיוב לומר פיוטים אבל ברמ"א סי' סח סעי' א כתב שאין לפרוש מהציבור האומרים פיוטים, ולכן ההנהגה הנכונה היא כן להשתתף באמירתם. אם יש לך תפילה אישית שאתה לא מוצא לה זמן וכו', אפשר נקודתית לצאת.

4. לפיוטים זה בסדר לעיקר תפילה בציבור עדיף להכנס פנימה.

5. ראשית לא צריך להיות בפחד במוצאי יום כיפור, אדרבה כתוב להיות סמוכים ובטוחים שהקב"ה יחוס וירחם, בכלל צריך לדעת שהימים הללו אינם ימים בהם "לוקחים" מאיתנו משהו, אלא להיפך, אלו הימים בהם הקב"ה שב ומשפיע ומחדש את הבריאה כולה, אלא שמטבע הדברים כשנותנים מחדש יש דין לבדוק מי ראוי לקבל, ולכן התוצאה היא שהרוב מקבלים, כי אלו ימים של נתינה וחסד ושפע. לגבי שאלתך למה לפחד שאתה מהמיעוט, לב יודע מרת נפשו, אם אתה חושב שאתה ראוי לקבל אכן אין סיבה לפחד…

6. נוהגים בכל ההרחקות כמו בנדה, ראה שו"ע סי' תרטו סעי' א ומגן אברהם שם בשם מהרי"ל.

7. בדרך כלל האשה מדליקה אבל אם אתה רוצה להדליק זה בסדר.

8. אכן לדעת הגר"א אין לברך על הלימון. עדיף אתרוג.

שנה טובה ומבורכת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל