לתרומות לחץ כאן

שנוי שכר המתרימים לאחר שהביאו את התורמים

שלום רב,
רציתי לשאול: עמותה החליטה לשלם לעובד שמגייס כספים אחוז מסויים מכל תרומה שהוא יביא. התורם שמור לאותו עובד במשך 3 שנים כך שכל תרומה עדין העובד מקבל את השכר שלו. במידה ובמשך 3 שנים התורם לא תרם, יכול עובד אחר לשייך לעצמו את התורם הנ"ל כאשר הוא מתרים אותו ובכך הוא הופך לתורם של העובד השני. יש לציין שהדברים לא נקבעו בחוזה אך העמותה שילמה במשך 8 שנים ע"פ ההסכם הנ"ל.
מכיוון שהעמותה רוצה לעודד את העובדים לפנות יותר לתורמים ולא להמתין שיעברו לפעמים כמעט 3 שנים בין תרומה לתרומה (שעדין העובד יודע שהתורם רשום על שמו) לכן החליטה העמותה לשנות את הכלל הנ"ל והתורם יהיה "שייך" לכל עובד רק למשך שנתיים.
רציתי לשאול: האם העמותה יכולה לשנות את הכלל הנ"ל אם העובד טוען שזה לרעתו (הוא השקיע בתורם עד שהוא הגיע אליו וכו') ומאידך העמותה אומרת שזה לטובת העובד והעמותה שכן בכך היא מעודדת את העובדים לעבוד יותר באופן נמרץ לחזור אל התורמים כדי שהם לא יאבדו אותם וכך גם העמלות של העובדים גדלות. שנית מה התוקף של התנאי תשלום הנ"ל שהיו בע"פ והאם העמותה יכולה לשנות אותם ללא הסכמת העובד.

תשובה:

שלום רב,

אם אני מבין נכון, השכר נקבע באופן זה שתמורת הבאת התורם לעמותה, מקבל המתרים אחוז מסויים מסך כל התרומות שאותו תורם יתרום במהלך שלשת השנים שלאחר התרומה הראשונה. ואם כך, השכר שנקבע ונפרס על פני שלש שנים הוא עדיין תמורת אותה פעולה ראשונה שנעשתה בתחילה. יתרה מזו, אפילו אם המתרים עזב את העבודה. עדיין לכאורה הוא יכול לתבוע את חלקו מסך התרומות שיגיעו על שלש שנים. והכל כמובן בגין פעולתו הראשונה. ולכן לא ניתן לשנות את המצב באמצע. שהרי אם יבוא תרומה נוספת ע"י אותו תורם כעבור שנתיים, עדיין זה חלק מהתמורה שנקבעה לו על עבודתו לפני שלש שנים.

העובדה שלא נחתם כל חוזה, אינה רלוונטית משום שעצם הסיכום בע"פ והעובדה שכל התנהלו במשך שמונה שנים, מחייב את שני הצדדים על כל העבודה שנעשתה עד ליום שבו החליטה העמותה לשנות את כללי השכר של המתרימים. אולם ברור שמכאן ואילך זכותם המלאה לשנות את הכללים כאוות נפשם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל