לתרומות לחץ כאן

לקנות יין יקר לקידוש מכספי מעשר

אם אני רגיל לקדש בשבת ויום טוב על מיץ ענבים או יין זול (לדוגמה: במחיר של 10$ לבקבוק), האם מותר לי לקנות יין יקר (לדוגמה של 70 דולר), ולשלם 60 דולר ממעות מעשר?

האם אומרים שזה הידור מצוה יותר מההידור הרגיל שלא מחוייבים בו, וההידור הוא לקדש על יין מעולה, ולענג את השבת, והיין הזה הוא יותר מעולה. או אומרים שיש בזה משום הנאת עצמי (ולמען האמת האם אינו מצוה לענג את עצמו ביום השבת?)

תשובה:

שלום רב

עיקר התכלית של מעשר כספים הוא לצורך לומדי תורה עניים. וגם לדעת המקילים לעשות עם זה שאר מצוות לא נראה שבשביל הידור רחוק כזה ראוי להוציא ממעות מעשר, אלו הן מעות שמצויות אצלנו בפקדון כדי לעשות את הנצרך ביותר למען שמו באהבה.

בהצלחה רבה!

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ואם כבר קניתי את זה ממעות מעשר אני מחוייב להחזירו לקופת המעשר שלי? או שאפשר למצוא איזה צד היתר בדיעבד. (כי באמת מעולם לא עלה על דעתי לשלם מחיר כזה לבקבוק יין מכספי…)

  2. כבוד רבני בית ההוראה שליט"א, איני מבין למה נחשב מצוה חשובה כזו של עונג שבת "הידור רחוק"? וכי האיך יתענג השואל בשבתו אם לא ביין מוחבר? הרי כתיב "ויין ישמח לבב אנוש" ולולי דמסתפינא הייתי אומר שיהא מותר אף בחול להוסיף ממעות מעשר בשביל יין מובחר שמביאו לידי שמחה שהיא מצוה בכל רגע ורגע! וכ"ש בשבת קודש שאנו מצווים לשמוח ולהתענג.

  3. מעניין מדוע שמחה כה נכבדת וחשובה לא נוציא עליה מכספנו שלנו, למה דוקא משל העניים. לי נראה שלשמח לב נדכאים ונשברים יותר חשוב מלשמח את לבבנו אנו ביין מכובד בסכום מדהים כזה. אני קונה יין ב25 ש"ח ונהנה מאוד…

  4. ב"ה, אני מוחה נמרצות על הליצנות הכי נבוזה ממצות מעשר כספים, השאלה ובפרט התגובות עושים חוכא וטלולא ממצוות ה' ברה להחיות לב עניים, וכבוד הרב פה חושב שמדובר באיזה חילוני שנעשה בעל תשובה ואינו יודע בין ימינו לשמאלו, ממש חבל"ז, אנא הניחו את תורתינו הק' כקרדום להגיע למצות שמחה בימות החול, ואתם יכולים לשמוח כפי הרגשתכם בכל מיני שטויות שבעולם.

  5. ממש לא הבנתי על מה יצא הקצף…. השואל חשב שניתן לרכוש יין במחיר כזה מכספי מעשרות. התשובה היא שלא לכך יועדו כספי המעשרות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל