לתרומות לחץ כאן

תיקון כרת בשבת

בעניין תיקון כרת בליל שבת קודש, ידוע מה שכתב בשו"ת צפיחית בדבש (סימן כד) לאסור משום ביטול עונג שבת כאשר מצטער בלימודו מחמת נידוד השינה. וכ"כ בפתח הדביר (סימן רפ אות ב) ובכה"ח סופר (ס"ק ה) ובשו"ת תורה לשמה (סימן תמט) ובשו"ת ציץ אליעזר (ח"ז סימן כג) ובחזון עובדיה (שבת ח"ב עמוד רטז). שאלתי היא האם אדם שליבו נוקפו מחמת איסור הכרת שעבר, ואין ביכולתו לעשות תיקון כרת בשאר ימות השבוע מחמת שעובד, האם יש להתיר לו לעשות תיקון זה בשבת בדומה למה שהתירו להתענות תענית חלום בשבת כדי שבזה לא יהיה ליבו נוקפו?
שאלה שנייה, מה הדין בתיקון כרת בחול המועד? האם יש איסור צער בחול המועד?

תשובה:

שלום רב

למעשה אם לומדים לימוד שמושך את ליבו של האדם, ולא בגירסה בעלמא, מנהג העולם שלא להקפיד על השינה בדוקא ורבים מצדיקי הדורות נידדו שינה מעיניהם בלילות שבת, ובפרט אם כדבריך ליבו נוקפו. אבל אם הוא לומד בסדר מסוים שאינו מושך את ליבו והמטרה היא רק התיקון, יש למצוא זמן אחר. אני מאמין שביום שישי לא עובדים, וגם בקיץ יש איזה שבועיים של חופשה וכו'. בחול המועד ודאי לא שמענו שהקפידו על השינה. בחול המועד אין מצות עונג אלא מצות שמחה. והשינה היא ענין של עונג.

בהצלחה רבה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא נראה. בתענית חלום מדובר באדם שעכשיו חלם חלום ונפשו עגומה עליו, ובין כך השבת "צולעת" אצלו בגלל זה, ואדרבה יבוא לשמחה על ידי התענית, כאן מדובר במשהו כללי שפשוט אינו מוצא לו זמן מלבד בשבת…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל