לתרומות לחץ כאן

אפשרות תשובה למחטיאי הרבים

שאלה:

מכובדי , איך אפשר להלום אפשרות תשובה למחטיאי הרבים באופן ש"אין לך דבר העומד בפני התשובה" עם עיקרון ההגינות :"שלא יהיה הוא בגן עדן ותלמידיו בגהינום" ?
האמנם ירבעם איבד עולמו כי מת בלא תשובה?
ועל אחאב כן נאמר "שנכנע לפני" — אם כן , מה עוד נדרש לו ?

בשורות טובות ותודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

בעיני נראה פשוט שמה שנאמר על ירבעם וכדומה הוא דוקא להם מפני מעלתם. ידועים דברי חז"ל שהקב"ה פנה לירבעם (סנהדרין קב א) ואמר לו "רצונך שאטייל אני ואתה ובן ישי בגן עדן"? אבל ירבעם מרד ושאל "מי בראש", השיב לו הקב"ה "דוד בראש", ומיד סירב. מדובר במי שמדבר עם הקב"ה מנהל איתו משא ומתן, זה בכלל לא במושגים שלנו… אדם כזה שמורד ובאופן כה חמור, אין לו חלק לעולם הבא. כל זה לא קשור לאדם שהוא בעצם חצי תינוק שנשבה ואינו יודע כלום, ובגלל שהוא גם קצת כריזמטי הצליח להחטיא גם אחרים… זה ממש לא הנושא של ירבעם…

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אני מודה לכם על המענה.
    אעפ"כ אדם הראשון עשה תשובה והתקבל (=מחמתו ניגזרה המיתה לעולם) ; קין עשה תשובה ; מנשה המלך…
    יש עניין לנסות להבין דברי אגדה — מדוע במקרה של ירבעם (ואחאב ?) אין עוררין ומדוע במקרה של מנשה המלך ואלישע -"אחר"– הדעת נוטה לכך שתשובתם התקבלה.
    זה נוגע ליסוד עיקר התשובה — שאין לך דבר העומד בפני התשובה (כפי שמופיע בירושלמי חלק וברמב"ם הלכות תשובה) — פחות לעניין עומק הדין ויותר לעניין האפשרות לעשות תשובה.
    ולכן התהייה שלי.
    אגב, הסטאטוס של "תינוקות שנשבו" לא מקבל התייחסות/אזכור בהלכות תשובה לרמב"ם.
    שבוע טוב

  2. חוטא ומחטיא את הרבים דינו חמור יותר, אבל אני חוזר שוב ואומר שהכל לפי מעלתו של אדם, ואינו דומה דינו שירבעם לדינו של אגם בן זמנינו, ואם אלישע בן אבויה שהיה תנא יש לו תשובה, כל שכן אדם בן זמנינו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל