לתרומות לחץ כאן

לימוד עם חילוני שמודיע מראש שאינו חפץ בידיעת המצוות

שאלה:

שלום,
לאישתי יש שאלה. היא לומדת פעם בשבוע עם אישה חילוניה, שהתנתה את הלימוד בזה שלא לומדים שום הלכות. ושם ביטוי מעשי. היא מתחברת רק ללימוד הרעיון על אמונה, השגחה, פרשת שבוע שנוגעת בנו לחיים הפרטיים שלנו. היא מתחברת ללמוד את תורת הנפש והקבלה… האם יש ענין ללמוד עם אדם חילוני שלא יחזור בתשובה בוודאי, אבל אולי ישנה את מבט שלו על היהדות? ועל דרך זה, ילדים שנחלשים בקיום תורה ומצוות (ילדים מתמודדים או על הגבול) שלא מקיימים הרבה דברים ולא נראה שעברו טראומה או קושי מסויים אלא פשוט לא מתחשק להם כרגע לשמור את כל המצוות אלא רק חלק…מה שנעים וקל….האם זה שווה משהו? עיקר השאלה היא תאורטית אם בסוף אדם לא עשה שינוי מעשי, האם היה שווה ללמוד אתו?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית בודאי שכן. כל הרהור של אמונה הוא נצח, כל הפלת מחיצה, אין לדעת את משמעותה, ובודאי עצם הלימוד לכשלעצמו הוא תועלת בפני עצמה.

ושנית, לעצם הענין אספר לך שני סיפורים שאירעו עמי לפני כ-15 שנה:

האחד היה עם גבר עטור תלתלים בעל ידע רחב מאוד בתורת המזרח, חיבור לטבע ולאדמה וכו', רחוק מאוד מיהדות על בעל נפש רגישה, שביקש ממש כך, הוא רוצה פילוסופיה יהדות ללא כל קשר למצוות וכו'. למדתי איתו שער הייחוד ואמונה, לאחר כמה מפגשים בודדים הוא כבר התעניין בשבת, לאחר תקופה כבר חגגנו יחד הנחת תפילין, לימים הייתי עד בנישואיו על נערה יראת שמים והוזמנתי גם לברית המילה והם הקימו בית יהודי נהדר. לא צריך תוכניות מראש, למדנו פילוסופיה יהודית, והוא התחבר מעצמו.

הסיפור השני היה דומה, עם קצין בדובדבן שסיים את השירות ונכנס ללימודי משפטים באוניברסיטה בהר הצופים ובמקביל פנה לאירגון נפש יהודי לבקש חברותא לגמרא, בתנאי אחד, שלא מדברים איתו על שמירת מצוות! בחלוף תקופה קצרה הוא סירב בתוקף ללמוד איתי גמרא כי עוד מעט שבת ומה הוא יעשה?! למדנו הלכות שבת מספר ארחות שבת, וכעבור תקופה לא ארוכה הוא הרגיש שזה לא מספיק לו, עזב את לימודי המשפטים ונכנס לישיבת אשרי האיש בבית וגן בי-ם.

אז לא להתייאש מהתוכניות, אף פעם לא נדע מה ההשפעה של הדברים, יכול להיות מיד יכול להיות לאחר שנים, אבל חזקה על המאור שבתורה שמחזירו למוטב.

אדרבה, שמעתי פעם מרבי אליהו בן שלמה שהוא מראשוני העוסקים בתחום, שהוא הקפיד תמיד רק ללמוד גמרא עיונית ולהתרחק מכל עיסוק במשהו מעשי עד שבאה לכך דרישה מהלומדים.

בהצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה זה הרהור אמונה?- האם אדם שהבין שהכל מנוהל על ידי בורא עולם אך לא עושה שום מעשה בפועל ושום מצווה האם זה הירהור אמונה?
    ומה זה "הפלת מחיצה"?
    האם אדם שעד היום זילזל בציבור החרדי ובעקבות הלימוד שינה את יחסו אליהם, האם זה נקרא הפלת מחיצה?

  2. עצם האמונה במציאות ה' היא מצוה חשובה, אחת משש המצוות התמידיות.
    בודאי כל שינוי יחס יש לו מעל עצומה, מכמה בחינות, גם בשביל עצם חיינו המשותפים, וגם בשביל הלב הפתוח להשפעות נוספות הלאה. שום דבר לא הולך בזבנג וגמרנו…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל