לתרומות לחץ כאן

בדיקת מוך דחוק במקום הפסק טהרה

שלום לרבנים שליט"א
אשה עשתה רק בדיקת מוך דחוק בלי בדיקת הפסק טהרה מקדים. הוציאה את המוך דחוק וראתה עליו הפרשה כעין שוקו מוקה וזרקה אותו לפח מתוך מחשבה שמחר היא תעשה שוב מוך דחוק והטבילה תדחה ביום. אבל דא עקא שבאותו יום שהיא אמורה לטבול יש לה שמחה משפחתית והיא צריכה להתאפר ולצבוע שיער ומבחינתה אין מצב שלא. ונפשי בשאלתי האם אפשר לסמוך להקל על צבע מוקה בבדיקת מוך דחוק ? נראה לי פשוט שאפשר לסמוך על דבריה בענין הצבע שנמצא על העד.
הסברתי לה שלא זורקים מראות לפח ולא מחליטים על דעת עצמה לדחות את הטבילה!
אשמח לקבל את תשובות הרבנים!!!
בברכה,
ותשובה:

שלום רב

רבים נוהגים להקל כנגד שיטת החכמת אדם שהחמיר במראה כעין זה בהפסק טהרה, ובשעת הדחק ודאי ניתן כך להקל, אולם יש כאן שתי שאלות נוספות: ראשית, מה שסומכים על המוך הדחוק כבדיקה של הפסק טהרה, הוא רק כאשר האשה מסובבת מעט את המוך בעת הכנסתו כעין בדיקה, אבל אם רק הניחה אותו שם נחלקו בכך הדעות:

ברמב"ן בהלכותיו פ"ב ה"ד כתב שללא בדיקת חורים וסדקים זה אינו אלא קינוח בעלמא שאינו מועיל להפסק טהרה וכן פסק בחוות דעת סי' קצא ס"ק ח, ובדרכי תשובה שם ס"ק יג. אולם בשאילת דוד סי' ב נקט שכיון שהמוך נמצא זמן רב בגוף די בכך להחשב הפסק וכן נראה בהגה' אמרי ברוך על החוות דעת שם וע"ע שו"ת רעק"א סי' ס. כך שהמיקל יש לו על מי לסמוך, אולם לכתחילה חוששים לדעת המחמירים.

שאלה נוספת היא כמה זמן הסיחה דעת, שכן אם יום שלם חשבה שהיא רוצה לדחות למחר זה נחשב היסח הדעת באמצע שבעה נקיים ושוב לא תועיל לה בדיקתה הראשונה. אולם אם הסיחה דעת רק כמה שעות אין חשש.

סיכום הדברים: המיקל כאן יש לו על מה לסמוך, אף שכלל לא ניחא להקל בצירוף כמה בעיות יחד, אלא אם כן אכן סובבה מעט את העד בעת הנחתו.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לדעת הרב עובדיה הליכות עולם פרשת צו ה"י – "בדיקת המוך היא מועילה גם במקום בדיקת חו"ס… אבל אם הפסיקה בטהרה אחרי כמה ימים של וסתה, די לה בבדיקת המוך בלבד, שהיא כוללת גם בדיקת חו"ס". והרב משאש בשו"ת שמש ומגן ח"ב חיו"ד סימו ט " דבבדיקת מוך דחוק יוצאת גם ידי חובת בדיקת חו"ס כי פירוש מוך דחוק היינו שע"י הדוחק הוא ממלא כל החו"ס… אלא היא עצמה בדיקת חו"ס כיוון שהמוך דחוק…"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל