לתרומות לחץ כאן

טיול בימי נדה

האם מותר לי ולאשתי בזמן נידותה לעדות טיול בריינג׳ר או שזה שונה מרכב?

תשובה:

שלום רב.

אם מדובר בשני מושבים נפרדים ולא מרגישים אחד בישיבת השני מחמת עצם הנסיעה יחד יש להקל, אלא שההליכה המשותפת בואדי שומם בדרך של טיול שלא בקבוצה גדולה, יש לאסור בימים אלו כיון שהיא דרך חיבה.

מקורות:

הרמ"א פוסק (שו"ע יורה דעה סימן קצ"ה סעיף ה') שיש איסור לנסוע יחד בעגלה או בספינה קטנה בזמן נדתה כשנוסעים לטיול משום חיבה, אבל כשנוסעים לצורך מותרת הנסיעה. ומקור דבריו בתרומת הדשן (סימן רנ"א). והאחרונים נחלקו בביאור דבריו: בס' ערוך השולחן סי' קצה, בן איש חי פ' צו סעי' כג וברב פעלים ח"ב סי' יז הבינו ששני דינים נאמרו כאן – איסור ישיבה על ספסל המתנדנד משום חשש נגיעה, ואיסור לטייל בעגלה אחת משום חיבה. אולם, במקור הדין בתרומת הדשן נראה שלא אסר את הטיול בצוותא אלא באחד משני אופנים – או שיושבים על ספסל אחד, או כשהולכים בגינות ופרדסים שהוא דרך חיבה, אבל לשבת יחד בעגלה בספסלים נפרדים, מותר. וכן נראה ברמ"א שהתיר הליכה לעסקיו כשנוסעים יחד ויושבים על ספסל אחד, ובלבד שלא יגעו זה בזה. ומוכח שסבר, שהאיסור לנסוע בעגלה לטיול הוא דוקא כשיושבים על ספסל אחד, וכך הבינו אותם אחרונים שציינת לדבריהם. וראה הרחבת הדברים בס' משמרת טהרה סי' קצה אות עד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בתשובתכם כתבתם שמבואר בתה"ד שאיסור עגלה הוא רק בספסל א' ועיין שם להדיא בל' השאלה דאיירי בא' יושב לפנים וא' לאחור – שאי"ז ספסל א' כלל, ומ"מ אוסר.

  2. ראה אגרות משה יו"ד א צב ובח"ב סי' פג שכך הכריע תוך שנסמך על דברי הש"ך שטעם האיסור רק משום ספסל המתנדנד וסבר שלא חוששים לתרומת הדשן בפרט זה, וכ"ה במקורות שציינתי. אמת שבשיעורי שבט הלוי סבר להתיר בזה רק כשיש עוד אדם עמהם ברכב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל