לתרומות לחץ כאן

מראות אסורות האם זה איסור שבין אדם לחברו או בין אדם למקום

שאלה ששאלתי באופן אישי באתר זה:

שאלה קצת קשה שמאד מציקה לי בתור יהודי שרוצה להיטהר מחטאי העבר הנוראים ולעבוד את ה' בקדושה ובטהרה: מי שחטא בראיית מראות אסורות באופן הכי חמור באשה מסוימת כשהיא ערומה במקלחת, כמה פעמים. הוא ביקש מאותה אשה סליחה באופן כללי ולא רצה להתוודות ולפרט את החטא המסוים כדי שלא תיפגע מעצם הידיעה. האם נהג נכוו? האם לא חסר בתהליך התשובה והכפרה המלאה כל עוד לא התוודה ופירט את החטא המסוים בפני האשה.

התשובה שקיבלתי בזמנו:

שלום רב, ודאי שאסור לבקש ממנה סליחה אם היא תפגע. שכן אסור לפגוע באיש. ואפילו אם בקשת המחילה באופן כללי לא היה מועיל היה אסור לפרוט את הבקשה, שכן רצון לכפרה על חטא אחד אינו מתיר לעבור על חטא שני. אבל לעצם הענין, אני חושב שעיקר החטא במקרה כזה הוא בין אדם למקום ולא בין אדם לחברו כל עוד הוא לא מודע לכך. איסור הסתכלות ברמה כזו היא איסור דאורייתא חמור. ועליך לבקש מחילה מבורא עולם ולשוב בתשובה.

בברכת התורה.
רבני בית ההוראה

שאלה מאד חשובה עבורי להבהרה:

האם אותו הדין קיים גם במקרה שלא מדובר באשה זרה חלילה אלא באמא של השואל. לדאבוני היא נפטרה לבית עולמה וכעת אני מתייסר כיצד ניתן להיטהר ולבקש את סליחתה ולזכות לכפר על מעשה כזה נורא ואיום? אומנם ביקשתי ממנה בחייה סליחה כללית- השאלה האם בקשה כללית מועילה והאם בפשע כזה חמור ברור שלא היתה מחילה אוטומטית או שמצד רחמי האם על בנה- וודאי שהיא היתה מגלה הבנה לסערת הנפש שהייתי נתון בה בשעת מעשה העבירה וסולחת לי עד כדי כפרה גמורה מכל הלב?

אני מאד מתייסר כתוצאה מכך,
אנא עזרתכם על מנת שאוכל לפתוח דף חדש ולהתקדם ללא ייאוש בעבודת ה' עם כל כוחות הנפש ובשמחת חיים אמיתית.

תשובה:

שלום רב,

כפי שכתבתי לך. העבירה כאן היא בין אדם למקום – לבורא עולם. ולא בין אדם לחברו. העובדה שהיא לא ידעה מזה, אינו מצריך בקשת מחילה ממנה. אלא מבורא עולם. אכן עליך לשוב בתשובה שלמה. ובערת ה' הבא להיטהר מסיעין אותו. והקב"ה יסייע לך להתקדם הלאה בעבודת הבורא לעשות רצון קונו

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. נראה שזה גם בין אדם לחבירו כמו שמצאנו איסור היזק ראייה שכולל גם האיסור להסתכל
    וזה כלול גם באיסור חרם דרבינו גרשום של מכתבים לכל הפחות רעיונית
    ואצל הורים זה כלול באיסור בזיון גם בעיני עצמו
    חם נענש בקללה הכי גרועה לכל הדורות על מעשה זו מיעקב

  2. ברור שאם היא יודעת ממעשיו זה בין אדם לחברו. שהרי אדם נפגע עד עמקי נשמתו ממעשיו. הנושא הוא כשהיא לא יודעת ולא תדע לעולם, וגם נזק אין כאן כמו בהיזק ראיה שאמרו הרואה קמה של חברו וכו' שיש עין הרע.

  3. התכוונתי גם בלי ידיעה מה שכתוב בהלכה שאסור להסתכל בחצר חבירו מדובר בפשטות גם אם אף פעם בעל החצר לא ידע מזה וכן חרם דרבינו גרשום רואים שלהפריע את הפרטיות של השני אסורה ולא קשור אם הוא יודע בסוף
    ואצל הורים זלזול בהם גם אם ההורים לא יודעים כגון שהוא משכנע את עצמו שהההורים לא שווים

  4. יתכן שאתה צודק. אבל יש אפשרות גם שלא. לגבי היזק ראיה, כבר כתבתי לך שלפעמים זה גם מצד עין הרע. ולגבי חדר"ג זה ברור לאחר החרם אין כל הבדל בין אם הם יודעים או לא. אבל כאמור, יתכן גם שהצדק איתך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל