שלום
רציתי לדעת האם גם תיקון של תענית דיבור שווה לתיקון של צום?
כוונתי למעשה שכן אינני יכול לצום גופי חלש
וגם לימוד התורה נפגע מאד בצום.
לכן
א. אם זה שקול למה לא ממליצים על תיקון זה גם לתלמידי חכמים?
ב. כתוב בספרים שהתורה היא התשובה והתיקון להכל… אז מדוע צמו גדולי הדורות?
ג. יש לימוד מיוחד לתיקון או כל עסק התורה ללא הפסק יום שלם שווה לזה.
בברכה רבה
עוז
תשובה:
שלום רב
אינני יודע להשוות מה שווה ערך למה, ודאי שהתיקון שהובא באר"י הוא תענית ממש, אלא שרבים מגדולי הדורות הורו כדבריך, שאם על ידי התענית הלימוד יפגע יש להעדיף תענית דיבור, וכל לבבות דורש ה', ומי שבוחר בדרך הזו כדי להעצים את לימודו ודאי עבודתו מקובלת ומרוצה לפני אדון כל. הרי לא תענית הגוף עיקר אלא התשובה והקירבה לבורא עולמים.
אין לימוד מיוחד לימי השובבי"ם והעיקר לעסוק בתורה בעיון וללא הפסקות מיותרות.
בהצלחה