לתרומות לחץ כאן

טילטול מוקצה על ידי מקל

שלום כבוד הרב !
1על המזגן שלנו היה כלי והכלי התמלא במים ונפל שם חרק והוא ימות אם אף אחד לא יוציא אותו אז השאלה היא אם בשבת זה קורה האם מותר לי להוציא אותו ע"י קיסם ,דף וכ"ו או להניח לו למות?
2 חרק שנפל בכיור בשבת האם מותר לי להוציא אותו ע"יקיסם ,דף וכ"ו אי אפשר להוציא אותו ע"י רוח מהפה כי הכיור עמוק, ובני המשפחה לא ימנעו מלהשתמש בכיור עם החרק (לא ייחסו לאיסור הזה חשיבות )וכך יהרגו אותו בשבת
3 מצאתי אוזניות בחוף ים מרוחק מאזור מגורי ורוב האנשים שהיו שם הם חילונים האם הייתי צריכה לעשות שם השבת אבידה ?והאם מותר לי להשתמש באוזניות?

תשובה:

שלום רב,

1. אין להוציא את החרק מהמים משתי סיבות, ראשית יש כאן בעיה של מוקצה, ואף שאת מוציאה אותו עם מקל, נחלקו הפוסקים אם ניתן להתיר זאת על פי הכלל של "טילטול מן הצד", שהרי המקל נחשב כידך הארוכה ולא כדבר חיצוני. יתר על כן, גם טילטול מן הצד [כמו אם המוקצה נמצא על חפץ ואנחנו מטלטלים את החפץ] אינו מותר אלא לצורך דבר המותר, כלומר כשאני זקוק לאותו חפץ שהמוקצה עליו, אבל לצורך המוקצה עצמו – אסור.

שנית, החרק עלול למות תוך כדי הטיפול בו ואז את עוברת באיסור של הוצאת נשמה.

ב. הדין כנ"ל ויש לומר לבני הבית שלא יטלו שם ידים.

3. סביר להניח שאין בזה סימן לכן אינך חייב להחזיר. בנוסף, מאחר שזה אבד במקום שרוב האנשים אינם מחזירים אבדות (ובודאי לא יכריזו על האבידה) הבעלים התיאש אפילו אם היה בזה סימן, ואתה יכול לקחת לעצמך.

בהצלחה רבה

מקורות:

1. פרטי דין זה נתבארו בהרחבה בט"ז בסי' שח ס"ק יח שנקט להיתר, וראה בבאר היטב שם שהט"ז סותר דברי עצמו בסי' שיא ס"ק ב, ובמשנה ברורה בסי' שח ס"ק קטו מחלק בין אם הטילטול נעשה לצורך דבר המותר או לצורך דבר האסור ובכך יישב סתירה זו, וראה בשו"ע הרב סי' שח סעי' ס שחולק ומחמיר בכל טילטול על ידי מקל מחמת הטעם האמור שהמקל נחשב כידו הארוכה של האדם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל