לתרומות לחץ כאן

האם אדם חייב ללכת לעבוד כדי לפרוע חובותיו?

שאלה:

שלום לכם אני מאוד מקווה שזה אמיתי אתר זה ושתענו לי במהירות אני יתחיל אז ככה הייתי בקשר אם חברה לשעבר בסביבות 4 שנים לקראת הסוף התחלתי לחזור בתשובה והרגשתי שיש לי הרבה מה לתקן והלכתי לישיבה (ניסתי להגיד לה גם שתלך למדרשה ולא הלך אז סיימתי את הקשר)עכשיו אחרי שהלכתי נשארתי כיביכול לחברה לשעבר כסף בסביבות 30,000 על לדוגמא על אוכל שהזמנו או שכר דירה שהיא שילמה עלי וההורים שלה שעזרו לה מבחינה כספית אני הייתי חסר אמצעים והורי לא יכלו לעזור לי אז היא הייתה זאת שעזרה לי בהרבה דברים כולל משפט שהיא שילמה לי על הנזק שגרמתי למשהו או ששברתי את היד והיא זאת שפירנסה אותי.
עכשיו לפני זה היא לא כול כך לחצה עלי כל עוד אני איתה אבל עכשיו אחרי שנפרדנו היא לא מפסיקה לנדנד לי על זה ואני אין לי מאיפה עכשיו הגעתי למצב שיצאתי מהישיבה כדי לעבוד כדי להחזיר לה את כספה אבל רציתי לשאול מה הדין האם אני חייב להחזיר למרות שלא היה שטר או עדים באת ההלוואה נורא קשה לי אני מתגעגע לישיבה אבל מצד שני אני אולי צריך להחזיר לה את כספה כי היא לא מוחלת לי על זה כיביכול מה אני אמור לעשות תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

כן, אנו אתר רציני, ומשתדלים בעזרת ה' להשיב לפניות.

אתה חייב לעבוד כדי שיהיה לך כסף להחזיר את חובתיך.

מקורות:

 בשו"ע (חו"מ סי' צז סעי' טו) נפסק שאין אדם מחוייב להשכיר עצמו ולעבוד כדי שיהיה לו כסף להשיב את חובותיו. אלא אם יש לו נכסים גובים מנכסיו. אולם ראה שם בשער המשפט (אות ג') שהוכיח שדין זה הוא רק על הבית דין שאינם רשאים לכפות על אדם להשיכר עצמו כדי להחזיר את חובותיו. אולם האדם עצמו חייב לדאוג לכך שהוא יוכל לעבוד ולשלם את חובותיו. שכן כידוע הפסוק במשלי אומר "לוה רשע ולא ישלם" הובא גם במסכת אבות על אדם שאינו פורע את חובותיו.

העובדה שההלואה היתה בלי שטר או עדים, אינה רלוונטית כלל. שכן כאדם ישר אתה מודה בהלוואה.

יחד עם זה, אני חושב שאתה יכול לשלב את שני הדברים מצד אחד להיות אדם ישר ואיכותי לדאוג להחזיר חובות. ומאידך להמשיך ללמוד בזמנים הפנויים.

שיהיה בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל